God förmiddag,
Jag har läst och läst men tänkte ändå dubbelkolla med er. Toaletten på entréplanet som ligger i hörnet (mot två ytterväggar) ska göras om och de två väggarna som är mot ytterväggarna ska isoleras.
Nu tänkte jag dubbelkolla med er om jag tolkat säker Vatten korrekt;
45 *70 reglar
isolering
15 mm konstruktionsplywoood (verkligen..?)
våtrumsgips
Sen kör jag Kiilto Ångspärr, Kiilto K1, K2 med skarvremsor och rör genomförings lösningar.
Golvet har jag koll på så det är lugnt, men det är just väggarna. Jag anser att det bygger ut så mycket att "det inte blir så mycket kvar av ett redan trångt utrymme.
Har inga bilder i dagsläget men ville mest höra mig för.
Jag har läst och läst men tänkte ändå dubbelkolla med er. Toaletten på entréplanet som ligger i hörnet (mot två ytterväggar) ska göras om och de två väggarna som är mot ytterväggarna ska isoleras.
Nu tänkte jag dubbelkolla med er om jag tolkat säker Vatten korrekt;
45 *70 reglar
isolering
15 mm konstruktionsplywoood (verkligen..?)
våtrumsgips
Sen kör jag Kiilto Ångspärr, Kiilto K1, K2 med skarvremsor och rör genomförings lösningar.
Golvet har jag koll på så det är lugnt, men det är just väggarna. Jag anser att det bygger ut så mycket att "det inte blir så mycket kvar av ett redan trångt utrymme.
Har inga bilder i dagsläget men ville mest höra mig för.
My bad, dåligt förklarat.
Idag är det våtrumsmatta på golv och vägg. Toalett, handfat och dusch med pexrör som kommer upp i duschen. Allt ska ut och göras om; ny wc, handfat, kakel och klinkers på vattenburen golvvärme.
Tack för snabbt svar!
Idag är det våtrumsmatta på golv och vägg. Toalett, handfat och dusch med pexrör som kommer upp i duschen. Allt ska ut och göras om; ny wc, handfat, kakel och klinkers på vattenburen golvvärme.
Tack för snabbt svar!
I dagsläget är det plastmatta på.. osb? Har inte öppnat upp än för jag tänkte köpa på mig allt jag behöver. Men väggarna är rejält kalla. Är väl osb eller annan skiva, sedan timmerstomme och på utsidan spiktegel och puts.. Gammalt härligt hus..
Nu får du skylla dig själv när du svarar så snabbt, men då skjuter jag en till fråga. Golvbrunnen ska fixeras fast i spånskivan, sedan på med golvvärmerör (LK 12mm), armering och flytspackel. Men då bör jag ha en ganska ordentligt förhöjningsring eller liknande?
Jag är inte lat och har inga problem att läsa en instruktion, men jag anser att svar som dina hjälper ytterligare i processen.
Tack
Nu får du skylla dig själv när du svarar så snabbt, men då skjuter jag en till fråga. Golvbrunnen ska fixeras fast i spånskivan, sedan på med golvvärmerör (LK 12mm), armering och flytspackel. Men då bör jag ha en ganska ordentligt förhöjningsring eller liknande?
Jag är inte lat och har inga problem att läsa en instruktion, men jag anser att svar som dina hjälper ytterligare i processen.
Tack
Ja, finns det ingen/dålig isolering och det ska kompletteras, så bygger det ju.
Annars beskriver du ju en stabil stomme..
Golvbrunnen får inte sitta bara i spånskivan, utan måste fixeras i regelverket t.o.m.
Det enklaste är att du använder en monteringsplatta anpassad för din golvbrunn. Kika på tillverkarens hemsida
Annars beskriver du ju en stabil stomme..
Golvbrunnen får inte sitta bara i spånskivan, utan måste fixeras i regelverket t.o.m.
Det enklaste är att du använder en monteringsplatta anpassad för din golvbrunn. Kika på tillverkarens hemsida
Planeringen är viktig när det gäller badrum. Det kan bli både tidsödande och kostsamt att korrigera fel i efterskott..
Ska du göra alla moment själv? Annars är det också viktigt att stämma av upplägget med de övriga inblandade. Det kan råda de mest varierande önskemålen där...
Ska du göra alla moment själv? Annars är det också viktigt att stämma av upplägget med de övriga inblandade. Det kan råda de mest varierande önskemålen där...
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Regeldimensionen 45x70 som anges baseras på en fristående vägg för att få tillräcklig styvhet. Om du reglar ut befintlig stomme (ytterväggen) med bra stöd bakom reglarna (alltså fäster de på flera ställen längs höjden) behöver du inte de dimensionerna, då är det snarare platsen för installationer som bestämmer.
Edit: såg att du tänkt isolera lite också så det kan ju också driva upp väggtjockleken.
Edit: såg att du tänkt isolera lite också så det kan ju också driva upp väggtjockleken.
Tack för svar. Av yttersta vikt att få ner bygghöjden.Bernieberg skrev:
Regeldimensionen 45x70 som anges baseras på en fristående vägg för att få tillräcklig styvhet. Om du reglar ut befintlig stomme (ytterväggen) med bra stöd bakom reglarna (alltså fäster de på flera ställen längs höjden) behöver du inte de dimensionerna, då är det snarare platsen för installationer som bestämmer.
Ska väl inte göra alla moment själv, har en granne som är elektriker som ska (ovetandes i denna stund) bistå mig. Men mest sitter jag med BBR och Kilttos manualer. Jobbar dessutom på byggvaruhus så material och/eller anvisningar finns det gott om. Men på något sätt så väger svaren här tyngre.GoForIt skrev:
Det finns inte längre något krav på våtrumsgips.
Pratade med Kiilto innan jag byggde mitt badrum och han sa att deras våtrumsfolie var testad och optimerad för att sättas på vanliga gipsskivor. Enligt han var det bara några tillverkare som pushade för att köra våtrumsgips för att tjäna mer pengar..
Det jag gjorde mot yttervägg var konstruktionsplywood direkt mot befintlig vägg (liggande spånt), gips, kiilto folie och sedan kakel.
Pratade med Kiilto innan jag byggde mitt badrum och han sa att deras våtrumsfolie var testad och optimerad för att sättas på vanliga gipsskivor. Enligt han var det bara några tillverkare som pushade för att köra våtrumsgips för att tjäna mer pengar..
Det jag gjorde mot yttervägg var konstruktionsplywood direkt mot befintlig vägg (liggande spånt), gips, kiilto folie och sedan kakel.
Tingis skrev:
Det finns inte längre något krav på våtrumsgips.
Det är det här som gör mig så konfunderad.. Dels finns det Säker Vatten och BBR, och sedan har vi tillverkarnas egna tankar kring installation.
Säker vätten har en broschyr där det på första sidan i deras pdf "..
Dock ej gipsskiva med kartong i våtzon 1 när tätskiktsystem
av folie används.."
Jag vill inte vara besvärlig men göra rätt enligt någon av sätten (BBR vs Säker vatten) och att det ska hålla för både besiktningsmän och försäkringsbolag.
Rather safe than sorry kan jag tycka, med det tankesättet kan det inte skada med humidboard på 15mm konstruktionsplyfa reglat på cc 45.
Gillade ditt tillvägagångssätt konstruktionsplyfa och sedan gips och skippa att regla upp mot den väggen som är mot innerväggarna.
Mike_the_pip3 skrev:
Hmm, det tipset rar jag tacksamt emot. En fråga; plastfolien är inte samma som ångbromsen va? I mina ögon pekar de på samma sak..?Mike_the_pip3 skrev: