Badrum
hempularen: Rekomenderar också glasmästaren. Jag behövde en duschvägg på 80 cm, snedskuren upptill (snedtak) för att ansluta till duschdrapperi i vår fjällstuga. Hittade en badrumsaffär som kunde leverera godtyckligt mått för 7000!! Glasmästaren kunde göra samma sak för ca 2000. Nu tyckte vi att även det var i mesta laget för ett enkelt fritidshus, så vi löste det med snedskuret
Jesca_j: Klart det är ett proffs som skall kakla, jag gör det ju själv! :-X ......eller hur det nu var...... Det ska bli kakel i hela badrummet, även i bastun (utom ev. runt aggregatet).
sanije: Tackar er alla för tipsen de var mycket bra och tänkvärda !!! Jörgen och Sanije
muppen: titta på tv3s hemsida, "insider " hade väl något om att välja hantverkare för några veckor sedan, en del bra andra usla www.tv3.se
Immobil: 8) Rakblads-skrapa ev. i kombination med kemiskt ren bensin. ;)
Sweli: Vår hylla och hela ramen är av marmor. Den är limmad med PL400, sitter som berg. Om man vill ha en djupare hylla, kan sätta på undersidan små vinkeljärn (dolda) och lima de med PL400.
star_daddy: Beror på var den sitter! På golv: den blir inte gul utan smutsgråsvart. PÅ vägg kan det nog gå bra om man inte är för kinkig.
mammamys: [citat] Vi har snusk kanaler :'( :'( :'( :'( :'( :'( Maria
Fasting65: Låda.... Bygg en låda utmed väggen. 10x10 cm som du kaklar. Lådan byggs med lux-skivor, se www.kgcverktyg.se
kula: Hade Vicevärden i föreningen på besök i veckan och han trodde att det kunde vara packningen som hade gett upp... Får hoppas att han vet vad han pratade om :-*
MrElliott: alldeles rätt, jag hade lite bråttom märkte jag :) Ring ALLTID försäkringsbolaget innan du gör något! :)
sanije: Om badrummet är utfört på ett felaktikt sätt och det dessutom inte finns papper på det från en eventuell hantverkare bör han ju antingen ha gjort fel med underarbetet om det blir problem så snabbt. Vi hade en riktig besiktningsman på plats innan vi köpte huset och då visade sig inga fel då borde väl detta klassas som ett dolt fel, eller? Sen ska ju också tilläggas att den förra
ppalm: hemma satte vi armeringsmatta (glasfiberväv finfin mönstrad) itaket och målade med våtrumsfärg. känns bra :)
crappy: Nja mitt badrum ska ligga i källaren. Men tanken slog mig att om man monterar spottar i panelen. så blir det förmodligen väldigt varm i mellanutrymmet mellan det gamla gipstaket och panelen. Men, självklart kyls det ju ned isamband med att man släcker. Har man ex. ytterligare en ljuskälla, tar ett långt bad. Får man väl ett varmare innertak än luftspaleten mellan taket och därmed
kalleanka70: Det har jag alltid trott....men varje dag lär man sig något nytt! Hyvä Päive!
ama: Hur mycket/litet fattas det för att få in det genom dörren? Pappskallens råd om att riva dörr och dörrkarm är egentligen inte så jobbigt, det är betydligt värre att göra hål i väggar. /ama
ppalm: [citat] Täta runt runt duschen hela rummet??? vad menar du.
davbeu: Skrev till Paroc och frågade om råd fick följande svar vilket jag tycker låter rimligt och ligger i linje med Titaniums svar: "Dubbla tätskikt är ett problem om man har mellanliggande isolering där man alltså erhåller ett temperaturfall. Det är inte problemet hos dig. Om ditt inre tätskikt är tätt så ska det inte komma ut någon fukt till det mellanliggande utrymmet så det finns
pandy: Det finns uttag i olika IP-klasser - till exempel tål IP44 högre grad av fuktighet och kan placeras i en annan våtzon. Men vid minsta osäkerhet, prata med kunnigt folk. //Anders
gaia: [citat] Ju fler sikt med olika väggmaterial destå fler chanser att det blir fel någonstans emellan dom, är bara min känsla som saknar vetenskapliga grunder... Kakel direkt på betong ger minst andel av osäkerhet. Puts och betong tål att bli fuktig om den bara får chansen att torka ut emellanåt. NordiCs har rätt ang. fukten som tränger genom väggar men det är inte den vägen problem
sanne78: Jag skulle kunna tänka mig att för er del så blir det billigast att lägga in el-golvvärme. // Sanne
tynnis: Hade velat ha till ett hörnbadkar men det verkar inte finnas. eller har ni något annat bra förslag.
manapla: Hur bygga Badrumstak Hej Jag har tänkt bygga ett badrum på 2:a vån i vårt 1 1/2-plans hus (byggt sent 60-tal) där övervån har lutande tak. I det lutande yttertaket finns en liten utbyggnad gjort som en takkupol som har ett lågt lutande tak och det är detta låg-lutande tak som utgör yttertaket i mitt badrum. Badrummet blir 2 x 2 m, med en duschkabin i ena hörnet. Hur mycket isolering
muppen: ser ut som badkaret är större än bastun-VAFALLS! skulle int gå i norrbotten int... smal öppning till duschen, annars bra tycker jag 8)
MathiasS: Han har till hälften FEL. Rätt när det gäller el, fel när det gäller vvs.
Gromit: [citat] Hmmm...det där lät intressant. Jag bor i Kanada och jobbar som byggare - General Contractor. Har inte träffat på den lösning du nämnt. Här uppe i Kanada får vi många av de produkter de använder nere i USA också, men jag har aldrig hört om den metod du nämnde. Själv använder jag våtrumsgips och vanligt tätskikt när jag bygger badrum. Så länge man är nogrann ser jag
Per-Erik: Hejsan..! håller på att små planera in en stor renovering av mitt badrum. då badrummet är ganska litet.. så funderar jag på en sån där "Steamshowers" eller liknade..! Finns mycket lul lul (onödigt).. Har testat att bada i bubbel bad... Vilken ljudnivå.. :o Var inget vidare.. Är det likadant med dessa palats? Hade givetvis inte tänkt att köpa ett för 20-30 tusen utan en "billig"
zankan: [citat] Jag har gjort båda varienterna nybygge och renoverat badrum. Den senare ungefär 100 lägenheter. Vid en renovering körde vi taget efter plattsättning det var när vi va pilot projekt för en ny typ av lösning med färdigkaklade väggsektioner på dessa la vi gipsplank det funkade. Men säg så här ett putsat tak som skall lappas vid renovering, det skulle jag göra innan kakel
jarlh: Jag har nu mailat bestprice och bt-trading och frågat om de har något som passar. (Var ej uppenbart vilka mått deras produkter har.) Importlagret har tyvärr bara för stora kabiner för att kunna passa hemma hos mig.