7 973 läst ·
4 svar
8k läst
4 svar
Behörig/auktoriserad för våtrumsarbeten...
Jag skall göra ett ett badrum på 8 kvm i ett nybyggt hus och har tänkt anlita en firma för att göra detta. Jag vill ju att detta skall göras rätt och riktigt och började kolla upp vad det innebär att en firma är "auktoriserad" och/eller "behörig" att göra våtrum med kakel & klinker. Det visade sig att det inte var så enkelt som jag trodde, för det första så finns det flera olika organisationer som utfärdar behörighet, bl a Byggkeramikrådet (www.bkr.se) och GVK, Golvbranschens våtrumskontroll. (www.gvk.se)
Nu visar det sig att det finns inte ett enda företag i Norrbotten som auktoriserat av BKR och på min ort finns det bara ett företag som är "behörigt" att göra våtrum. Ett annat företag är "behörigt" enligt GVK. Övriga företag, ca: 8 st varav några av dom är riktigt stora och etablerade, har ingen behörighet/auktorisation alls, d v s jag kan lika gärna anlita närmaste pizza-bagare som påstår sig ha rätt kunskaper.
Vad är det som gäller och vad kräver försäkringsbolagen?
Jag har en noggrann och duktig snickare som gör vissa jobb på huset och som har erbjudit sig att göra badrummet, han har tidigare gjort flera badrum och jag misstänker att han kommer att vara åtskilligt billigare än en s k "fackman". Hur har ni gjort?
Nu visar det sig att det finns inte ett enda företag i Norrbotten som auktoriserat av BKR och på min ort finns det bara ett företag som är "behörigt" att göra våtrum. Ett annat företag är "behörigt" enligt GVK. Övriga företag, ca: 8 st varav några av dom är riktigt stora och etablerade, har ingen behörighet/auktorisation alls, d v s jag kan lika gärna anlita närmaste pizza-bagare som påstår sig ha rätt kunskaper.
Vad är det som gäller och vad kräver försäkringsbolagen?
Jag har en noggrann och duktig snickare som gör vissa jobb på huset och som har erbjudit sig att göra badrummet, han har tidigare gjort flera badrum och jag misstänker att han kommer att vara åtskilligt billigare än en s k "fackman". Hur har ni gjort?
bara att hålla med Jesca_j det är utförandet, inte auktorisationen som försäkringsbolagen tar hänsyn till.
Lite raljant kan man altså säga att det räcker att vara nogran och läskunnig.
välj någon du litar på och som du vet utför bra arbeten, altså snickaren. (om han är läskunnig
)
Lite raljant kan man altså säga att det räcker att vara nogran och läskunnig.
välj någon du litar på och som du vet utför bra arbeten, altså snickaren. (om han är läskunnig
Efter samtal med mitt försäkringsbolag så lutar det åt att snickaren får göra jobbet! Jag har dock tänkt dokumentera varje steg i jobbet med digitalkamera. Ett par firmor skall få räkna på jobbet (alt. enbart tät-skikt), men skillnaden i pris lär bli så stor att snickaren får göra allt.
Tack för er input!
Tack för er input!
Undantaget är byggfelsförsäkring hos t.ex. GAR-BO vid nybygge. De kräver "behöriga" plattsättare för att försäkringen skall gälla (antar att de menar auktoriserade, för någon formell behörighet för att arbeta med våtrum existerar inte vad jag vet).kacklaren skrev:
M.a.o. skadar det inte att kolla försäkringsvilkoren först. Något försäkringsbolag kan ju ha specifika krav som inte andra har.
Klicka här för att svara