Hej,

Skall man spackla skarvar mellan gipsskivor eller är det
bättre a

Som jag ser det behövs det inte. Det blir jämt ändå eftersom du lägger flera lager gucka just där. Står inget om detta i någon monteringsanvisning heller.

Opps något vart fel här kommer resten.

Hej,

Skall man spackla skarvar mellan gipsskivor eller är det
bättre att låta bli innan man lägger på fuktspärren?
I t ex ytterhörn syns den delade ytan på gipsskivan.

Finns det något krav på vad för spackel skall man använda?

/ Hans

Jag spacklade med våtrumsspackel sen satte jag s.k "binda" över skarven och guckade över.
Samma "binda" som man använder i hörnor fick jag besked på att man skulle använda i samtliga skarvar.
Kanske hängslen och livrem men följ anvisningarna som ges till punkt och pricka.
Jag följde anvisningshäftet som kom med min tätningsprodukt.

drx skrev:
Jag spacklade med våtrumsspackel sen satte jag s.k "binda" över skarven och guckade över.
Samma "binda" som man använder i hörnor fick jag besked på att man skulle använda i samtliga skarvar.
Kanske hängslen och livrem men följ anvisningarna som ges till punkt och pricka.
Jag följde anvisningshäftet som kom med min tätningsprodukt.
Att man skall använda remsa är självklart men stod det att du skulle använda spackel innan? Vilken tätgucka använde du?

Nja alltså spackel var inte ett krav vad jag kan komma ihåg.
Dock vill jag alltid ha ett plant underlag utan skarvar och därför spacklade jag mellan skivorna.
Jag kände att om jag först spacklade, sen målade på lite guck för remsan skulle fästa  och sen guckade loss över resten av ytorna så skulle det nog bli bra.
Kanske lite overkill med tanke på att man kan ha lite ojämnheter i underlaget och kompensera med olika mängder fix, men jag är lite sådär att allt skall se bra ut även om det senare inte märks eller syns.

Jag använde Kiilto Keragreen som säljs på både Bauhaus och K-Rauta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.