Hepp..

Har bilat den gammla gjutjärns avloppet (till handfat & badkar) årtal 1937..

Hur får man loss den? jag har bilat runt skiten ända ner i källaren.. men den sitter som gjuten i avlopps stammen/avloppsluftningen.   :-/ Funderar på att kapa den så jag får bort den iallafall.. men problemet kvarstår ju dock.. hur får man bort rästerna sedan så jag kan koppla in en i plast... i huvudstamen allså..  å säg inte att jag måste byta stamm nu också..  :-X  :'( Misstänker starkt att det har rostat fast..  :'(

Till er som funderar på att inte byta era gjurtjärns avlopp så kan jag säga att högst upp i röret som går från avloppet vidare till huvudstammen så var tjockleken ca 1-2 mm tjock (råkade slå hål i den med hamaren)..  & röret är fullt av rost..  lossnade nog när jag bilade som värst..

Och till er alla som tänkter byta era gjutjärns avlopp.. Ta bort det som finns under  i mitt fall var det en massa kartonger o dyrligt i källaren..  Trodde inte jag skulle gå igenom... Gissa vad som hände..  :-/

Ingen expert på detta men har gjort det med lyckat resultat en gång.

Mycket beror på vilken fogmetod som använts, i många fall är rören sammanfogade med smält bly, då är det segare att få isär dom.

När jag skulle göra det så blev jag tipsad om att slå sönder röret nära fogen jag ville ha bort, och sedan med hammare eller slägga och huggmejsel hugga bort skärvor in i fogen, även lirka bort dem med tång, denna metod använder rörmokarna enl. uppgift.

I mitt fall var rören (från 50 talet) aldeles för bra, det gick inte att slå sönder. I mina fogar var det inte bly, det var någon sorts blåaktig cement. Jag högg med huggmejsel i fogen och lyckades med en kombination av huggmejsel, handslägga och skruvmejsel få bort en del av fogcementen, då kunde man ricka lite på röret och efter ytterligare någon halvtimma med huggmejsel fick jag isär rören.

låter lite trixit.. Men det var väll det svaret jag förväntade mig.. :D

Ville bara vara säker så jag inte gjorde bort mig.. 8)

Jag tog och segade igenom med bågfil först nära ytterväggen i källaren där jag ville ha en rak yta för att ansluta plaströret. Därefter var det bara att gå på med en kombination av slägga och vinkelkap. På vinden där jag skulle kapa avluftningen prövade jag med tigersåg, röret skakade så att det faktiskt lossnade alldeles av sig själv i en muff.

Tompa

Mitt tips är att byta hela stammen när du ändå är igång. Nedtagning görs enklast med handslägga. Tänk bara på att stoppa något i nedersta rensluckan så att inte skärvorna lägger sig i horisontalrören i källaren, blir så jobbigt att få ut dem...

humm.. jag har funderat på att byta hela stammen.. Dock så verkar det tyvvär att försvåra det hela för mig en hel del...

Nåja.. Behöver man inte ansluta det nya plaströret till en Muff på gjutgärnet?

min "muff" ;) gick nämligen sönder.. :'(

Tänkte att nu åker jag på att byta hela stammen i allfall..

Tänk va bra en sökning kan vara.. :D Hittade svaret.. som är en Gummimuff.. tror jag kan lösa mitt problem nu..

Hurra..! Det gick som vanligt.. :-[ det korta röret jag hade att leka med gick efter ca 1 timmes arbete sönder.. Så nu åker jag på att byta hela stammen iallafall. är väll lika bra det kanske.. men det känns lite surt.. Sover tryggare i allafall sedan..

Nån som vet dimentionen på ett sånt rör? finns i vilka längder?

Vilka rör menar du?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.