Planerar att bygga nytt badrum på nedervåningen i ett gammalt tvåvånings trähus med torpargrund. Jag tänkte utnyttja ett förrådsutrymme under trappan, så formen på rummet blir lite speciell: ganska smalt och avlångt. Takhöjden blir ca 2m i ena änden och över 4m i andra. Har tänkt göra så mycket som möjligt själv, speciellt när det gäller förarbetet.

Till att börja med funderar jag på golvet. Ska man gå till väga på samma sätt som i ett hus med betongblatta? När jag har frågat runt bland bekanta så har jag fått höra att det räcket med fuktspärr direkt på golvplankorna och sedan svetsad plastmatta över. Är det så enkelt?

Dessutom funderar jag på om det kan räcka med att våtrumsskydda från golvet och upp till ca 2,4m höjd. Tanken är att sätta in en sluten duschkabin och sedan dra en evakuering direkt till en frånluftsfläkt med fuktighetssensor.

joasto skrev:
Till att börja med funderar jag på golvet. Ska man gå till väga på samma sätt som i ett hus med betongblatta? När jag har frågat runt bland bekanta så har jag fått höra att det räcket med fuktspärr direkt på golvplankorna och sedan svetsad plastmatta över. Är det så enkelt?

Dessutom funderar jag på om det kan räcka med att våtrumsskydda från golvet och upp till ca 2,4m höjd. Tanken är att sätta in en sluten duschkabin och sedan dra en evakuering direkt till en frånluftsfläkt med fuktighetssensor.
Fuktspärren får bara läggas på dött matreal.. tex puts, betong,gips.. Absolut inte trä efter som trä rör på sig hela tiden vilket gör att fuktspärren går sönder.

Tror du måste våtrumskydda hela väggarna..

Låter vettigt. Jag vill ju dessutom ha en golvbrunn där duschvattnet kan försvinna ut, så för att få till golvlutningen så måste jag bygga upp golvet i alla fall. Gipsskiva och flytspackel följt av fuktspärr är väl lösningen så vitt jag förstår...

Hur gör man om man vill ha golvvärme? Lägger jag den direkt på gipset innan jag spacklar?

De vanligaste systemen för golvvärme lägger du på gipset, sedan spacklar du så mycket som rekomenderas av golvvärmeleverantören, (använd även spackel som är avsett för golvvärme, skall innehålla glasfiber eller liknande).

Sedan fuktspärrar man ovanpå spacklet.

Men innnan du börjar så undersök vilket system du skall använda, eftersom spackel, fuktspärr och ev klinkerfix och tillhörande fog skall vara från samma leverantör. Om du skall lägga plastmatta så tror jag inte du behöver fukspärra under. I gengälld så tror jag att du skall undersöka att den valda golvvärmen är rekomenderad för plastmatta.

Vad gäller fuktspärr i vägg över viss höjd så tror jag inte man behöver det under förutsättning att väggen sedan är målad med våtrumsfärg eller liknande. Man måste komma ihåg att det är viktigt att ytan inte släpper igenom för mycket vattenånga.

"Men innnan du börjar så undersök vilket system du skall använda, eftersom spackel, fuktspärr och ev klinkerfix och tillhörande fog skall vara från samma leverantör. "

Det där är en skröna som inte stämmer.
Ringde till tillverkaren för Kiilto Keragreen när jag skulle göra mitt badrum och de upplyste mig om att jag kunde använda vad jag brukade använda.
Vissa tätskiktstillverkare hänvisar till sina egna produkter givetvis då de tillhandahåller hela sortimentet och vill tjäna på att sälja hela linjen.

Skröna och skröna
Det där är en skröna som inte stämmer.
Ringde till tillverkaren för Kiilto Keragreen när jag skulle göra mitt badrum och de upplyste mig om att jag kunde använda vad jag brukade använda.
Det handlar nog inte om vad tillvärkarna anser eller tillåter utan detta är ett krav från åtminstonne vissa försäkringsbolag bl.a. Läns. Följande är ett utdrag från deras hemsida och det är nog säkrast att följa deras rekomendationer om man vill säkerställa att ersättning utbetalas utan krångel vid ev. skada.

4 - Tätskikt

Tätskikt under kakel och klinker ska vara godkända av GVK och/eller PER och ska utföras enligt branschregler. Tätskikt, fästmassa, förseglingar m.m. ska utföras enligt tillverkarens anvisning. Produkter från olika tillverkare ska inte blandas.

Man måste följa ett godkänt system. Olika tillverkare har tagit fram olika system med sammanhörande prosukter. Dessa har sedan testats och godkänts. Det är alltså inte bara att det skall vara samma leverantör utan de skall vara just de produkter från leverantören som godkänts ihop. Detta fraqmgår av den arbetsbeskrivning som hör till metoden. Hitta r du ingen sådan beskrivning så välj en annan metod (leverantör).

Att följa reglerna till punkt och pricka är nästan viktigare för oss hempulare, eftersom ett ev. misslyckande komemr att granskas så mycket hårdare av försäkringsbolaget.

Om det sedan är en tillverkare som inte själva har hela paketet i sitt sortiment, så har dom ialla fall fått produkten godkänd i kombination med produkter från någon annan då är det den kombinationen man skall använda.

hempularen skrev:
Vad gäller fuktspärr i vägg över viss höjd så tror jag inte man behöver det under förutsättning att väggen sedan är målad med våtrumsfärg eller liknande. Man måste komma ihåg att det är viktigt att ytan inte släpper igenom för mycket vattenånga.
Rent tekniskt borde det inte behövas eftersom jag tänkte ha dusch med tak och evakuering direkt till en ventil med fläkt. Det finns ju i praktiken inte heller någon risk för stänk o dyl.

Skönt med olika villkor hos olika försäkringsbolag ibland  ;D
Jag har kört fix och fog av annat fabrikat men det har blivit godkänt av Folksam iallafall.
Men bra att veta angående LänsF då vi fått lånelöfte för hus genom dem. Då kör jag rubbet av samma fabrikat nästa gång jag gör vid ett badrum.
Timell effekten har ju gjort att försäkringsbolagen har stramat upp villkoren rejält.

hempularen har sammanfattat den viktigaste punkten av alla i våra projekt
Att följa reglerna till punkt och pricka är nästan viktigare för oss hempulare, eftersom ett ev. misslyckande komemr att granskas så mycket hårdare av försäkringsbolaget.
Att fuska går hur bra som helst, att fuska och sedan vilja ha ersättning från försäkringsbolaget funkar inte alls. JAg vet förra ägaren av vårat hus hade TOKfuskat i duschen, lagt kakel rakt på en spikad :o palst matta. jag tog hand om vattenskadan. försäkringsbolaget hade absolut ingen lust att ersätta något.

Känner igen dilemmat........aldrig kul att återställa efter någon annan gjort ett taskigt arbete.
Men iofs skönt när det är ordentligt gjort då man sover fan så mycket bättre på natten.
Detta gäller även efter man flyttat ifrån sitt boende.
Skulle troligtvis inte kunna klara samvetet om man lämnat ifrån sig något med dålig kvalite utan att informera köparen om det.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.