För min del behövs det inte låsas.

Det är väl bra om man kan diskutera iof. Om någon tror att man inte behöver fuktspärra kan de ju skriva det och ni motbevisa eller?

Tycker det framgår klart och tydligt att man SKALL fuktspärra eller hur ;)

ikeahantverkaren skrev:
[quote author=Bricky link=1132827082/0#23 date=1133363556]Hela badrummet behöver inte tätskiktas. Bara där det ska spolas vatten osv. Men alla ytor måste vara av minst klass VA dvs kakel/klinker utan tätskikt. Men när det ändå görs så tätskikta hela, speciellt om det är ett litet badrum.
vad grundar du detta uttalande på?
[/quote]

Jag grundar det på Bkr.

"Golv och väggar som utsätts för vattenstänk, våtrengöring, kondensvatten och hög luftfuktighet skall, enligt Boverkets byggregler, ha vattenavvisande ytskikt (VA)."

Så är det t.ex en duschkabin så behövs det inget tätskikt i badet. I annat fall backar jag, är det någon del av badet som utsätts för vattenbegjutning ska övriga väggar och golv även tätskiktas enligt branschreglerna.

drx skrev:
Rekommendationen är nu att Marlene stänger tråden innan personen som önskar hjälp har fått för många felaktiga råd.

Tråden blir kvar. Får vi hålla på en stund till har vi nog alla lärt oss vad som gäller och vilka undantag som finns.

Tycker att det är en bra tråd - än så länge ;) Diskusssion behövs alltid och "underliga" råd/tips brukar alltid få snabba påhopp!

När det gäller badrum kan man väl sammanfatta det som att vägg/golv - konstruktion med fuktkänsligt material (trä/gips) skall ALLTID fuktspärras. Så långt inget speciellt kontroversiellt.

Gäller det däremot badrum i källar/sutteräng -plan finns det ju andra aspekter att väga in. Jag förordar att enbart fuktspärra i området i direkt anslutning till bad/dusch -möjlighet. Detta tycker jag är speciellt viktigt i en "äldre" konstruktion som inte har någon isolering under platta/alternativt mot vägg. Här finns det ju i och för sig "nya" gukkor som skall vara liksom gortex:
http://www.ardex.se/produkter/a8+9.html#UtomhusOchFukt
Har dock ingen erfarenhet av ovanstående produkt.

Fler synpunkter?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.