Ja nu är jag igång i badrummet.
Lagt spårad golvspånskiva med vattenburen golvvärme, dratt om avlopp och gipsat.

Nu är frågan om jag måste fuktspärra hela badrummet.

Duschen kommer att stå i en smytt med tröskel och glasblocksvägg och bra ventilation.

Måste jag fuktspärra i resten av badrummet med?

-----------!
!----!
TOA D !
----------------!

Taket ja ska ha träpanel i taket.

Det räcker med våtrumsfärg eller måste jag göra något under panelen med?

Varför måste jag ta alla väggar längst bort ifrån duschen för?

Jag hade tänkt att göra det ändå men varför?

Blir det så mycket fukt där?
Då borde det bli lika mycket fukt på andra ställen med t.ex i hallen utanför.

ja det måste göras i hela badrummet  ;)
även om det inte skulle komma en enda droppe så är det ett våtrum och de som flyttar in efter dig kanske vill ha ett badkar mitt i rummet på lejontassar..vem vet..därför måste man kunna känna sig trygg med att allt är våtrumsisolerat..

Bra förklaring. Det måste göras. ;)

Nästa fråga då. I alla skarvar ska man lägga en tätremsa eller?

Ja jag känner igen det där. Min sambo skrev ut det där till mig och sade läs detta innan du börjar.

Vistt sa jag och la papperen bland alla andra och började snickra. :-[

Men ingen fara på taket. Här ska tätas för glatta livet. ;D

yepps.. tätremsa i alla skarvar, hörn,vägg/golv.. eller fiberfilt remsa avsett för våtrum. Det går alltså inte att använda vanligt fiber remsa som man har till vanliga gips skivor. utan måste vara en speciell för just våtrum.

Smeta på fuktspärr under.. dit med remsan och smeta sedan på ovan på med fuktspärr. så blir det kannon..

Jag gjorde så, tog mycket längre tid änn vad jag trodde...  tror jag höll på i 7 timmar eller nått...  :o

Sen så underlättar det välldigt mycket om remsan inte blir skrynklig..  mycket lättare o kakla om den blir skrynkel fri.. !

Detta är ett kladdigt och tids krävande jobb..  Men det är mycket viktigt och det blir då bra också..  :)

ikeahantverkaren skrev:
ja det måste göras i hela badrummet ;)
även om det inte skulle komma en enda droppe så är det ett våtrum och de som flyttar in efter dig kanske vill ha ett badkar mitt i rummet på lejontassar..vem vet..därför måste man kunna känna sig trygg med att allt är våtrumsisolerat..
Men visst krävs inte gummit i hela utrymmet? På flera ytor kan man väl lägga primer/vattenspärr om man vill?

Här är det gummi överallt trots kostnaden, men visst är det väl ok ur regelverkets synvinkel med vissa genvägar här?

jag läste just pers branchregler och det står att det skall vara i hela..

under rubriken krav på vattentäthet 2.1 myndighetskrav

ikeahantverkaren skrev:
ja det måste göras i hela badrummet  ;)

Ingen j-l som vill köpa huset efter mig när jag är färdig. :-/

Gummi över hela badrummet på 10 kvm låter överdrivet tycker jag då duschutrymmet kommer att vara på 1 1/2 kvm. Golv och golvskarv självklart men vägg.

ikeahantverkaren skrev:
jag läste just pers branchregler och det står att det skall vara i hela..

under rubriken krav på vattentäthet 2.1 myndighetskrav

Ok, jag ger mig.

Men på en toalett (handfat + toa) är det ok med bara vattenspärr eller? Alltså "vattenavvisande väggar"?

MathiasS skrev:
[quote author=ikeahantverkaren link=1132827082/0#9 date=1132834927]jag läste just pers branchregler och det står att det skall vara i hela..

under rubriken krav på vattentäthet  2.1 myndighetskrav

Ok, jag ger mig.

Men på en toalett (handfat + toa) är det ok med bara vattenspärr eller? Alltså "vattenavvisande väggar"?[/quote]

Men bara toa o handfat behövws väl inte fuktspärr eller?

nej...det skall vara av vattenavvisande material..dvs ej sugande material..exempel på detta kan vara våtrumsfärg,kakel,våtrumstapet .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.