Hej!
Efter att ha bilat för glatta livet under har jag fått till en takhöjd värdig ett VM i stavhopp.

Nu var det inte takhöjden som var av intresse utan att komma åt alla gamla rör. Efter att brottats med div. gjutjärns detaljer har jag nu fått dit ny brunn och nya pipor. Gjutningen är klar så när som på de sista  för flyt, värme tät och kakel.

Frågan är nu vilket som är bäst. Att lägga värmeslingan på betongen vilket betyder att den kommer att ligga med ca 20 -25 mm flytspackel över sig. Eller är det bättre att spackla upp 15mm, lägga kabeln och sedan flytspackla upp de mm som saknas.

Badrumsgolvet är ca 10 m². Är det hanterbart att spackla hela golvet i ett svep eller att dela av det i kanske 2 sektioner, och ta en del i taget?

//Cirtap

P
Jag gissar;
Om kabeln ligger djupare får du en jämnare värmespridning på golvet. Det kommer däremot att ta längre tid att värma upp det, men å andra sidan så magasinerar golvet värmen längre.

Att spackla knappt 20 säck i ett svep går säkert bra, men det är ett klart plus om du har någon som kan blanda bruket åt dig. Jag skulle nog satsa på att blanda 2-3 rullar innan du börjar hälla ut bruket, så att "blandaren" får lite försprång och du slipper vänta på bruk senare under spacklingen.
Jag kan rekommendera SERPO 644, som är smidigt att jobba med. Sätt ut ordentligt med höjder och missa inte tidpunkten för skrapningen så är det ganska enkelt att få till ett bra fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.