5 388 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Fästa duschblandare
Hur fäster man lämpligast duschblandaren? Väggen där blandaren ska sitta består, i kronologisk ordning sett från badrummet, av:
* Kakel
* Tätskikt
* 13 mm Gips
* ca 15 mm "porösmasonit"
* ca 50 mm luft
* Rejäl timmerstomme
* Isolering
* Ytterpanel
Det behövs typ rejält långa skruvar för att nå in till timmerstommen så jag söker andra lösningar. Håller det med pluggarna och skruvarna som följer med blandaren? Den skulle i så fall endast sitta i kaklet, gipset och porösen. Räcker det tror ni? :-/
// Lidman
* Kakel
* Tätskikt
* 13 mm Gips
* ca 15 mm "porösmasonit"
* ca 50 mm luft
* Rejäl timmerstomme
* Isolering
* Ytterpanel
Det behövs typ rejält långa skruvar för att nå in till timmerstommen så jag söker andra lösningar. Håller det med pluggarna och skruvarna som följer med blandaren? Den skulle i så fall endast sitta i kaklet, gipset och porösen. Räcker det tror ni? :-/
// Lidman
Produkter som diskuteras: "plastplugg"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Jag skulle absolut inte försöka skruva ända in till timmerstommen. Du har en luftspalt. Då är det risk för att du "drar ihop" väggen, och spräcker kakelplattorna. Försök istället med någonting i stil med molly plugg, vet inte om dom som är för dubbelgips funkar med din tjocklek, men det borde gå. har du någon bit fiberplatta och gips kvar så gör ett prov.
Just så har jag tänkt också, därför tror jag nog att det är bäst att försöka fästa det i de yttersta vägglagren. Tack för tipsen, jag ska prova mig fram på lite spillbitar och se vad som är bäst.hempularen skrev:
// Lidman
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden