Hur fäster man lämpligast duschblandaren? Väggen där blandaren ska sitta består, i kronologisk ordning sett från badrummet, av:

* Kakel
* Tätskikt
* 13 mm Gips
* ca 15 mm "porösmasonit"
* ca 50 mm luft
* Rejäl timmerstomme
* Isolering
* Ytterpanel

Det behövs typ rejält långa skruvar för att nå in till timmerstommen så jag söker andra lösningar. Håller det med pluggarna och skruvarna som följer med blandaren? Den skulle i så fall endast sitta i kaklet, gipset och porösen. Räcker det tror ni?  :-/

// Lidman

Jag har liknade konstruktion (byt "porösmasonit" mot OSB) och jag borrade och pluggade med plastplugg. Sitter som berget!

Glöm inte att fylla hålet + plugg med massa silikon :)

Om det fanns långa skruvar så vore det det bästa! Har du kollat?

Gängstång med mutter på utsidan  ;D 8-)
Skruv 130 - 150 mm inga problem hos din bygghandlare.
Bästa verkar vara att hitta dragkraft i timmerstommen.
Men som alltid vid våtrum tänk på tätningen.

Jag skulle absolut inte försöka skruva ända in till timmerstommen. Du har en luftspalt. Då är det risk för att du "drar ihop" väggen, och spräcker kakelplattorna. Försök istället med någonting i stil med molly plugg, vet inte om dom som är för dubbelgips funkar med din tjocklek, men det borde gå. har du någon bit fiberplatta och gips kvar så gör ett prov.

hempularen skrev:
Du har en luftspalt. Då är det risk för att du "drar ihop" väggen, och spräcker kakelplattorna.
Just så har jag tänkt också, därför tror jag nog att det är bäst att försöka fästa det i de yttersta vägglagren. Tack för tipsen, jag ska prova mig fram på lite spillbitar och se vad som är bäst.

// Lidman

Det blev skruv och plugg och det sitter kanonbra. Och ja, jag HAR använt en hel del silikon i hålen.

// Lidman

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.