hesjan

Tänkte kakla golvet i badrummet och lägga plattorna digonalt förutom en rad närmst väggen som skall läggas vanligt. Mitt problem är att jag har ett rektangulert badrum och har lite svårt att få ut diagonalerna. Jag vet att man kan mäta kort sidan och mäta ut på lång sidan så man får en kvadrat men var skall jag placera denna kvadrat i mitten av rummet eller efter kortsidan och mäta ut en till sedan för att täck a resterande rum.

Hansson

Jag hade gjort som du, men kolla först att hörnan är 90 grader annars får du inte ut en 45 graders vinkel. När du väl har fått fram ditt första kryss så har du fått fram vinkeln på plattorna. Provlägg sedan så många plattor du tycker är nödvändigt för att se hur det blir längs väggarna.
Jag ritade sedan upp hjälplinjer typ var tredje platta för att ha något att rätta sig efter.
Jag använde inte vare sig snöre eller kryss utan riktade in mig på hjälplinjerna.

Jag skall lägga mitt golv som du. Mitt problem är att väggarna inte är parallella med 90 graders hörn. Tänkte lösa detta genom att låta kantplattorna ta upp detta så att de det utrymme som blir kvar för diagonalpalttorna blir kvadratiskt.
Sedan tänkte jag börja vid brunnen som ligger i ena kortändan, sätta ett laser pass längst mittlinjen genom brunnen. Laserstrålen kommer då att gå från hörn till hörn på mittraden plattor. Därefter måttar jag in resten av plattorna utefter mittraden.

Tompa

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.