Enligt broschyren ”Riktlinjer för plattsättning” från byggkeramik Rådet så skall kakel i lodräta innerhörn sättas så att de möts symetriskt kant i kant. Ingen platta får gå innanför den andra. Det här måste vara av estetiska skäl, men om man skall ha silikon i hörnfogen, syns det knappast hur plattorna sitter. Skärningen av kantplattorna blir snabbare om man låter den ena gå innanför, eftersom det då bara blir nödvändigt med exakt kapning av den ena plattan, den som går innanför är det så stort spel på att den kan höftas till.

Eller lurar jag mig när jag tror att det inte syns hur plattorna sitter?

Tompa

Som du själv skriver så är det bara riktlinger för plattsättning från byggkreamik rådet och har inget med verkligheten att göra.

Tompa01 skrev:
Enligt broschyren ”Riktlinjer för plattsättning” från byggkeramik Rådet så skall kakel i lodräta innerhörn sättas så att de möts symetriskt kant i kant. Ingen platta får gå innanför den andra. Det här måste vara av estetiska skäl, men om man skall ha silikon i hörnfogen, syns det knappast hur plattorna sitter. Skärningen av kantplattorna blir snabbare om man låter den ena gå innanför, eftersom det då bara blir nödvändigt med exakt kapning av den ena plattan, den som går innanför är det så stort spel på att den kan höftas till.

Eller lurar jag mig när jag tror att det inte syns hur plattorna sitter?

Tompa

• Gilla
Martin Westher
  • Laddar…
Läser jag ditt svar rätt så spelar det alltså ingen roll hur jag sätter hörnen. Som yrkesman, hur sätter du innerhörn så det blir snyggt om du skall använda mjukfog?

Tompa

Om du ska ha mjukfog i hörnen så lämnar du 3 mm så du får in mjukfogen ända in. Mjukfogen är mer en skönhetsgrej som döljer ojämnheter och sämre kapningar som du själv räknat ut. Ska man ha hårdfog så är det viktigt med lodräta innehörn men det kan vara nog så svårt särskilt på gamla krokiga betongväggar.

Kakelmaster (kakmonster)... Skall man verkligen fylla hörnen ända in med siliconfogen eller skall det vara ventilerad spalt bakom. Förklara vad som gäller för vågräta alt. horisontella hörn.

Lagavulin

Du ska fylla i silicon ända in. Anledningen till att man ska lämna ett mellanrum för siliconen är att om plattorna sitter för tätt ihop är att silicon inte fäster ordentligt och lossnar tids nog. Det finns inga speciella krav ang. vågräta alt. horisontella hörn bara en vägledning som byggkeramikrådet rekomenderar. Det är ditt öga som avgör vad som är rätt eller fel i många moment när det gäller plattsättning. Med lite fantasi löser man det mesta. Problemet för många hemmafixare är att få till slutfinischen, fogning mm. det är oftast där det spricker. Det kan man ofta se på bilderna här på sajten. Det ser hyffsat ut på en bild men i verkligheten ser det inget vidare ut. Problemet brukar vara att man har fel verktyg det kan man irritera sig på i Martin Thimells program ibland.

Lagavulin skrev:
Kakelmaster (kakmonster)... Skall man verkligen fylla hörnen ända in med siliconfogen eller skall det vara ventilerad spalt bakom. Förklara vad som gäller för vågräta alt. horisontella hörn.

Lagavulin

Lagavulin skrev:
Skall man verkligen fylla hörnen ända in med siliconfogen eller skall det vara ventilerad spalt bakom. Förklara vad som gäller för vågräta alt. horisontella hörn.
Ang den vågräta vinkeln mellan golv/vägg så skall man om möjligt undvika mjukfog här enl BKR. Och om man av någon anledning ändå väljer mjukfog där så skall den INTE bottnas. Då riskerar du att stänga inne fukt i väggen som annars skulle rinna ner längs väggen under kaklet.

Mina lodräta vinklar gör jag som Kakelmaster säger, det låter bra.

Tompa

• Gilla
Martin Westher
  • Laddar…
Det blir knappast något vatten stående i väggvinklarna.

Tompa01 skrev:
Ang den vågräta vinkeln mellan golv/vägg så skall man om möjligt undvika mjukfog här enl BKR. Och om man av någon anledning ändå väljer mjukfog där så skall den INTE bottnas. Då riskerar du att stänga inne fukt i väggen som annars skulle rinna ner längs väggen under kaklet.

Mina lodräta vinklar gör jag som Kakelmaster säger, det låter bra.

Tompa

Att det skulle inte skulle ställa sig vatten i lodräta hörn kan man ju räkna ut med röven :-) , men med vågräta fogar så ville jag bara bekräfta det jag hört tidigare = INTE bottenfylla.

Skönt när vissa ämnen är avklarade.

Tackar / Lagavulin.

PS. NYTT ÄMNE: Skall man nu köra med mjukfog runt golvbrunnen eller skall man bottna med kakelfog och stryka lite slicon över för att dölja sev fogsprickor? Eller bara kakelfog?

Man skall bara ha silicon i väggvinklar alldrig i golvvinklar och runt brunn.

Skall eller bör. Och i så fall rekommenderat av vem?

Lagavulin

En del klant arslen till plattsättare har silicon runt om i golvvinkeln och det har de enbart för att dölja fula kapningar någon annan funktion har det inte. Man får men man bör inte. Runt brunnen skall man inte ha silicon för då täpper du till så vattnet blir stående under golvplattorna.

Får man inga sprickor då? Vad säger du om att täcka fok runt brunnen med lite silikon för att täcka ev sprickor?

Skrapa ur lite fog och lägg i ny fog. Det ska inte spricka om det är ordentligt gjort. Antingen är det för lite fix under plattorna eller ramen runt brunnen eller också kan det vara fel på underlaget. Svårt att säga. Prova med en flex fog som tar upp rörelserna lite.

Lagavulin skrev:
Får man inga sprickor då? Vad säger du om att täcka fok runt brunnen med lite silikon för att täcka ev sprickor?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.