vi har fått en vattenskada i vårt helt nya badrum. Golvvärme. Dels en fråga om man får skarva golvvärme slangen? (rörmokare utför jobbet)
Vi har fått ta bort den trasiga delen. Sen om det nu går. Det är då en fråga om där man fått bryta upp klinkersplattorna där blir ju tätskiket liksom brutet. Får man då sätta tillbaka gipsskivan den som vi nu fått riva up o rolla tätskikt på bara det? Eller blir det en skarv då som inte är tillåten?

incan skrev:
vi har fått en vattenskada i vårt helt nya badrum. Golvvärme. Dels en fråga om man får skarva golvvärme slangen? (rörmokare utför jobbet)
Vi har fått ta bort den trasiga delen. Sen om det nu går. Det är då en fråga om där man fått bryta upp klinkersplattorna där blir ju tätskiket liksom brutet. Får man då sätta tillbaka gipsskivan den som vi nu fått riva up o rolla tätskikt på bara det? Eller blir det en skarv då som inte är tillåten?
Låter som du ska kontakta ditt försäkringsbolag och höra med dem först, har du gjort jobbet själv eller?

som utbildar sig till rörmokare. Och de är nu färdiga rörmokare. Och då går ingen försäkring in vad jag vet.

Är det ett "vitt" jobb med skolan borde skolan ha försäkring.

Du får skarva golvvärmeröret även om det inte är rekommenderat. Uponor har exempelvis en arbetsbeskrivning för hur man gör, samt att de rekommenderar vilka kopplingar man bör använda.

Jag har en skarv i min slinga i badrummet efter att jag lyckats pricka en skruv i PEX-slangen. Bittert men fungerande =)

så verkar skolan inte ta sitt ansvar nåt alls. Utan de kommer nog göra så att vi får göra ordning allt det här. Alltså att sonen (som är rörmokare färdig nu i veckan) får fixa det här o att snickerierna får väl pappan fixa. Så jag tror inte de kommer ge oss en krona i hjälp vare sig med materialet eller med jobbet.
Min fråga var ju mer hur man får göra om detta med skarvar osv?

phl skrev:
Du får skarva golvvärmeröret även om det inte är rekommenderat. Uponor har exempelvis en arbetsbeskrivning för hur man gör, samt att de rekommenderar vilka kopplingar man bör använda.

Jag har en skarv i min slinga i badrummet efter att jag lyckats pricka en skruv i PEX-slangen. Bittert men fungerande =)
får man då skarva tätskiktet med som det alltså blir här?eftersom viss del av klinkers och golvgipset är uppbrutet.

Man får, men tätskiktsleverantören tar naturligtvis inget ansvar för tätheten i skarven. Och i praktiken är det oerhört svårt, om inte omöjligt att lyckas få en tät skarv. Enda gången jag skulle kunna tänka mig att göra så är om skarven hamnar en bra bit ifrån dusch eller badzonen, alltså på ett ställe där man inte spolar vatten. Men generellt skulle jag avråda från att försöka skarva tätskiktet.

incan skrev:
får man då skarva tätskiktet med som det alltså blir här?eftersom viss del av klinkers och golvgipset är uppbrutet.
Kolla först med ditt eget försäkringbolag.. vad säger de?

incan skrev:
som utbildar sig till rörmokare. Och de är nu färdiga rörmokare. Och då går ingen försäkring in vad jag vet.
Kontakta försäkringsbolaget. Det kostar inget om du får nej.

Dessutom tar försäkringsbolaget inte hänsyn till "vem" som har gjort jobbet, endast "hur" det är utfört. Alltså fackmannamässigt eller inte.

Och om det nu är elever under utbildning som har gjort det så borde väl dokumentationen vara ganska tydlig om "hur" dom har gjort det? Då borde frågan om det är fackmannamässigt utfört eller ej vara lättutredd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.