Är detta farligt? Har haft de en längre tid..

Mvh Mackan

Nej, möglet i sig är inte farligt för själva konstruktionen. Skulle du riva badrummet så rekommenderar jag i och för sig mask med P3-filter, mögelsporer är inte helt nyttigt. Är det på hela fogarna eller bara på eventuella silikonfogar? Har du provat med fogrent eller liknande rengöringsprodukter?

jon_h skrev:
Nej, möglet i sig är inte farligt för själva konstruktionen. Skulle du riva badrummet så rekommenderar jag i och för sig mask med P3-filter, mögelsporer är inte helt nyttigt. Är det på hela fogarna eller bara på eventuella silikonfogar? Har du provat med fogrent eller liknande rengöringsprodukter?

Ok, de är inte jag som river badrummet i så fall, de är en hyresrätt. Hyresvärden var förbi idag och mätte fukt. för de känns som de kan vara fuktskador oxå.
De är "mögel" på dom flesta fogarna runt dusch området, och dom flesta säger att de kan vara hudavlagringar, men tittar man nära på de så ser man att de är mögel. Har prövat att skrubba med diverse olika medel i timmar, och de går bort en vis del men kommer tillbaka inom några veckor. Men jag ska ta de me hyresvärden för ja känner att man inte mår riktigt bra.

Tackar för svar ändå:)

För att förtydliga lite, en cementbaserad vanlig fogmassa möglar inte, utan det är först om det har blivit organisk smuts som satt sig i fogarna, tvålrester och hudavlagringar kanske, som det kan börja mögla. Detta är inget som normalt går på djupet i konstruktionen eller har med fuktskador att göra. Ofta fungerar det med en rejäl rengöring med starka grejer. Jag har hört om folk som använt klorin och hävdat gott resultat.

Men visst, vid en fuktskada kan det mögla längre ner i konstruktionen, fast detta brukar yttra sig framför allt på andra sätt, genom lukt och synliga förändringar som lösa plattor och så vidare.

Att bara mäta fukten i badrummet har man ingenting för. Det är alltid dyblött bakom kaklet, och ska så vara. Om man kan mäta i angränsande rum kan det i och för sig indikera fuktproblem.

Ok. då vet ja lite mer hur saker och ting funkar:)
Klorin har ja prövat, men fick tips på ett medel som tydligen ska funka. Så de återstår att se.

Tackar för svar...

Mvh Mackan

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.