Ska limma golvslingan innan helgen och behöver lite tips på hur jag ska göra för att få till rätt cc-avstånd. Har dryga 6m2 golv och 60m slinga. 60m räcker precis till 6m2 med cc10, men det går ju bort en del för toaletten och att man inte ska lägga längst ut i kanterna. Så jag tänkte ta ett 60m långt snöre och lägga för att försöka få till rätt cc innan jag slutligen limmar dit slingan.

Tips på något annat sätt eller något som underlättar?

Jag hör kört medoden att punkttejpa kabeln först för att se om det stämmer. Om så är fallet så kan man ju limma direkt därefter och ta bort tejpen, om inte så ökar man eller minskar cc-måttet lite. Funkade bra för mig iaf :)

Okej, men hur har du gjort med primern då?

Primer först sen värmekabel. Att krypa runt utan skor rekommenderas då min primer var ganska klibbig.

Har just lagt ut 60m snöre och det blev hyfsat. Lite dålig täckning under badkaret men det kan vi leva med. Möjligt att snöret var lite kortare, det får vi se. Håller på och primar nu så imorron eller ikväll blir det att lägga dit kabeln. Det här var ju riktigt kul. :)

• DSCF0001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCF0002.jpg
    Skapa konto
Ska man ha kabel under badkaret...?

msFalke skrev:
Ska man ha kabel under badkaret...?
Jepp om det inte är inmurat.

ThomasLindgren skrev:
Jepp om det inte är inmurat.
Man måste väl inte men det är ju bra för upptorkningen?

Så länge det inte är en självreglerande slinga ska man lägga den överallt där det inte står någonting fast mot golvet som jag har förstått det.

Gick ju som en dans, brände mig bara ordentligt en gång. :)

• DSCF0007.jpg
    Skapa konto
Du bör hellimma slingan, de där duttarna räcker inte riktigt för att säkra att den håller sig på plats under gjutningen.

Trots att det står så i instruktionsboken? Kollade ett annat fabrikat också och de kör med dubbelhäftande tejp tvärs över bara. Blir ju förbaskat krångligt att gå tillbaka nu och försöka undvika att kliva på slingan.

K
Går du bara i strumplästen så riskerar du inte slingan när du kliver på den däremot gör det ont i trampdynorna :)

Okej, fast jag kliver ju aldrig på den direkt ändå. Dock är det ju frågan om jag verkligen behöver hellimma. I instruktionsboken står det att man ska limma med avstånd på mellan 350 och 500 mm. Inte ska det behöva hellimmas då?

I det andra badrummet punktlimmade jag med ca 15cm avstånd (Devi) och det var inga problem iaf. Flöt med Finja 260.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.