hej
håller på att bygga en duschrum hemma, har sattit upp gipsväggarna och våtspacklat och sedan använt 3 lager tätmembran, men nu undrar jag om det räcker med en gipsskiva som vägg?

jag har köpt en blandarfäste och en blandare av märket mora så min fråga är om en gipsskiva som vägg håller????????

jag har fått råd av clas olsson personalen att använda en expander-skruv för att sätta fast blandarfästet ..

M.V.H Zeti

Förstår inte din fråga riktigt. Består dina väggar enbart av gipsskivor men inga reglar eller liknande? Undrar du om det räcker med 1 gipsskiva eller skulle det varit flera? Eller undrar du om du kan sätta upp din blandare och enbart fästa den i gipset?

Vad ska du har för väggbeklädnad, matta eller kakel?

andersmc skrev:
Förstår inte din fråga riktigt. Består dina väggar enbart av gipsskivor men inga reglar eller liknande? Undrar du om det räcker med 1 gipsskiva eller skulle det varit flera? Eller undrar du om du kan sätta upp din blandare och enbart fästa den i gipset?

det e reglat men jag har fått höra att man ska ha 2 gipsskiver på varandra för att det ska hålla bättre, så min fråga är ,jag som har bara en enda gipsskiva på varje sida av väggen,finns det någon risk att blandaren blir för tung och gipset går sönder ?
jag ska ha kakel

Du måste ha regel (kortlig) bakom gipset där du ska dra upp blandaren. Inte för hållbarhetens skull egentligen, utan för att kunna täta hålet på ett tillfredsställande sätt. Detta enligt branschreglerna BBV.

När du säger våtspacklat, du menar inte att du spacklat med våtrumsspackel väl? Det ska man absolut inte göra under keramik, det är ett för svagt material. Ett cement- eller gipsbundet spackel ska användas, om man nu av någon anledning måste spackla. Skivskarvarna spacklas normalt inte.

Hoppas jag inte missförstås nu, men borde du inte ha tänkt på det innan du stängde väggen? Dessutom, hur sitter rören fast? Eller de kanske inte är dragna i väggen?

Kan du komma åt väggen från andra sidan så kan du sätta en 22 kortling i rätt höjd mellan reglarna som blandaren sedan skruvas fast i. Lita inte på personalen på CO. De har inget ansvar i resultatet.

Med dessa förutsättningar så skulle jag nog ta bort väggskivorna och göra rätt från början.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.