4 174 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Tröskel???
Hej,
har mentalt börjat renoverat mitt lilla badrum. Har idag plastmatta och ful våtrumstapet. Vidare är det träbjälklag (kassetbjälklag i plywood), golvspånskiva. Väggarna är i spånskiva eller kanske ngn annan fiberskiva.
Ska bl.a flytta brunnen ca 1 meter, flytspackla direkt på golvspånet och sen ha komfortvärme samt klinkers. Kommer att köpa duschkabin, vågar ej ha duschhörna.
Pust, nu till saken...Om jag nu skapar godkänt fall på hela golvet (1:100) och 1:50 runt brunnen, kommer jag då att behöva hög tröskel???I dag sitter en vanlig trätröskel, och skulle det bli större mängder vatten på golvet skulle det rinna under tröskeln in under vårat trägolv i sovrummet. Har dåligt fall på golvet idag!
Fråga #2: Om jag tar bort plasten i ytterväggen, enligt nya regler?, hur gör jag längs fortsättningen av samma vägg som också sovrummet delar på. Mao, någonstans där innervägg delar badrum och sovrum borde ju plasten avslutas. Ska den bara sluta där? Kan ju tänka mig att fuktångor även kan transporteras något sidledes. Det rätta kanske skulle vara att plasten i sovrumsytterväggen förbinds med tätskikt i badrumsyttervägg. Låter lite overkill kanske?
//WSP
har mentalt börjat renoverat mitt lilla badrum. Har idag plastmatta och ful våtrumstapet. Vidare är det träbjälklag (kassetbjälklag i plywood), golvspånskiva. Väggarna är i spånskiva eller kanske ngn annan fiberskiva.
Ska bl.a flytta brunnen ca 1 meter, flytspackla direkt på golvspånet och sen ha komfortvärme samt klinkers. Kommer att köpa duschkabin, vågar ej ha duschhörna.
Pust, nu till saken...Om jag nu skapar godkänt fall på hela golvet (1:100) och 1:50 runt brunnen, kommer jag då att behöva hög tröskel???I dag sitter en vanlig trätröskel, och skulle det bli större mängder vatten på golvet skulle det rinna under tröskeln in under vårat trägolv i sovrummet. Har dåligt fall på golvet idag!
Fråga #2: Om jag tar bort plasten i ytterväggen, enligt nya regler?, hur gör jag längs fortsättningen av samma vägg som också sovrummet delar på. Mao, någonstans där innervägg delar badrum och sovrum borde ju plasten avslutas. Ska den bara sluta där? Kan ju tänka mig att fuktångor även kan transporteras något sidledes. Det rätta kanske skulle vara att plasten i sovrumsytterväggen förbinds med tätskikt i badrumsyttervägg. Låter lite overkill kanske?
//WSP
Beror ju på hur stort badrummet är. Med ett fall på 1:100 så går du ju upp 1 cm i flytspackel per meter (1:50, 2cm), så då kan du ju räkna ut hur högt golvet blir vid tröskeln.wsp skrev:Pust, nu till saken...Om jag nu skapar godkänt fall på hela golvet (1:100) och 1:50 runt brunnen, kommer jag då att behöva hög tröskel???I dag sitter en vanlig trätröskel, och skulle det bli större mängder vatten på golvet skulle det rinna under tröskeln in under vårat trägolv i sovrummet. Har dåligt fall på golvet idag!
Naturigtvis, borde ha täkt på det själv...Tröskeln kommer att hamna på ca 1400 mm från golvbrunn. Men finns det krav på någon höjd på tröskeln ovan färdigt golv om man har godkänt fall?ThomasLindgren skrev:
//WSP
Man kan ju regla upp golvet med "smalare" reglar för att få ner det lite?
Det kanske inte är godkänt? Jag vet inte?
Ligger sovrummet under alltså, är det övervåning? om det är bärande baklar kanske man inte skall röra dem....
Det kanske inte är godkänt? Jag vet inte?
Ligger sovrummet under alltså, är det övervåning? om det är bärande baklar kanske man inte skall röra dem....
Du resonerar ju rätt. Du kan lämna en remsa på 100 mm eller så av plasten, så att det blir ett visst överlapp med tätskiktet (fast på olika sidor av skivmaterialet förstås). Men jag tror inte att det skulle ha någon praktisk betydelse om man skulle skära bort den helt i badrumsväggen.
Klicka här för att svara