efter en lång och utdragen renovering för att göra så bra jobb som möjligt var det dags för att låta hantverkare göra det sista som jag inte ville göra: flytspacka, tätgucka och kakla/klinkra. den sista ytfinishen gör nog proffsen bättre än mig tänkte jag, dessutom tycker jag inte om att kladda. ;-)

jag har stått för alla inköp till min renovering, inklusive flytspackel och så...

när killen (som för övrigt har 32 år i branschen) blandar flytet tycker jag det verkar lite väl rinnigt. men vad vet jag, jag har ju själv aldrig flytspacklat. han förväntade sig själv att spacklet skulle brinna så pass mycket att fall kunde skapas inom 30-60 minuter.

efter att det gått 7 timmar hade det fortfarande inte brunnit tillräckligt att ens gå på även om ytan på de flesta ställen nästan ser yttorr ut. i hörnen är det som vattenpölar. och killen har åkt hem (fredag kväll...............)....!

det här känns tokfel. det verkar som han tänkte på något annat vid blandningen och körde 20kg vatten och 3 liter spackel........

någon som kan tipsa vad jag ska göra? är det okej att låta det brinna i sin takt (2 år?)? eller är det bästa att göra rent medans det fortfarande är mjukt?

använde KIILTO VGS PRO. värmeslingor, armering och primer under.

tackar för svaret!! det visade sig att det var en hink/blandning som förmodligen var mer lös. så det var "bara" toppen ca 2-3 mm som var lös/geggig på sina ställen. under det var det stenhårt. *phew* så det behövs lite mer spackel bara för att göra om det som var kleggigt. för övrigt har klegget stelnat nu också där det är slängt...

men jag ska kontakta tillverkaren för säkerhets skull.

Risken finns att du får krympsprickor om man blandat med för mycket vatten. Dessutom kan man inte belägga spacklet lika snabbt som annars om man använt mer vatten, det måste torka ut först. Normalt binder spacklet det mesta vattnet kemiskt när det brinner, men det binder inte överskottet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.