14 616 läst ·
7 svar
15k läst
7 svar
Lägga klinkers på klinkers?
Har ett badrum som är helkaklat, med elvärme i golvet, ngn gång i början på 90-talet, härligt beigt.
Arbetet och kostnaden för att göra om allt från början med värme o allt vad det innebär känns inte så lockande. Genvägen att just på golvet "bara" lägga på kakel på det gamla känns ju mer intressant.
Att man KAN göra såhär borde ju inte vara så svårt att förstå ( hoppas jag ), men BÖR man göra så? Vad är nackdelarna? Vad är livstid på mitt värmegolv?
/ Fredrik
Arbetet och kostnaden för att göra om allt från början med värme o allt vad det innebär känns inte så lockande. Genvägen att just på golvet "bara" lägga på kakel på det gamla känns ju mer intressant.
Att man KAN göra såhär borde ju inte vara så svårt att förstå ( hoppas jag ), men BÖR man göra så? Vad är nackdelarna? Vad är livstid på mitt värmegolv?
/ Fredrik
Det finns inga nackdelar gentemot att behålla det som det är nu. Men ett så gammalt badrum bör kanske ändå helrenoveras inom inte alltför lång tid, täheten är sannolikt inte så där dunderbra.
(Och det är inte kakel du ska ha på golvet, utan klinkers eller andra golvplattor).
(Och det är inte kakel du ska ha på golvet, utan klinkers eller andra golvplattor).
Vi gjorde detta i köket och det blev jättebra. Det är iof inte riktigt samma sak som ett badrum pga fuktspärren. Tänk bara på att stryka på ett lager specialprimer för just detta ändamålet innan du lägger nästa lager. Kommer inte ihåg vad det heter, men den är till för hårda och glatta ytor. Dyrt som poker, men drygt som Yes ; )
För vilket ändamål menar du, det låter som att det skulle ha med fuktspärren att göra? Det finns sådana primersorter, men de behövs inte. Att borsta in en slamma med fix på det väl rengjorda och eventuellt uppruggade golvet räcker bra. Denna får torka innan plattorna läggs.
De funderingar jag har mest på detta är just det Jon_h nämnde, hållbarhet på det befintliga golvet. Samtidigt så tycker jag ju att det är aningen katastrof om ett badrum skall behöva göras om totalt efter 10 - 15 år pga risken för att det inte är tätt. Antar att man inte bör stryka ngt tätskikt på de befintliga klinkersena.
Jon_h , du kanske kan ändra överskriften till Klinka på klinkers..
Ha en trevlig helg, nu är det dags för AfterWork.
Jon_h , du kanske kan ändra överskriften till Klinka på klinkers..
Ha en trevlig helg, nu är det dags för AfterWork.
Klicka här för att svara