4 478 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Unidrain & nya BBV
Nu är jag förvirrad!
Innebär de nya branschreglerna att Unidrain systemet är godkänt?
Har försökt att läsa i BBVs branschregler men hittar inte mer än en hänvisning till "Svensk standard SS-EN 1253-1 utgåva 2.
Att läsa på Unidrains hemsida:
http://www.unidrain.se/pages/approvals_sv.html
Mvh Kalle
Innebär de nya branschreglerna att Unidrain systemet är godkänt?
Har försökt att läsa i BBVs branschregler men hittar inte mer än en hänvisning till "Svensk standard SS-EN 1253-1 utgåva 2.
Att läsa på Unidrains hemsida:
http://www.unidrain.se/pages/approvals_sv.html
Mvh Kalle
Ja, Unidrainbrunnen är i sig godkänd. Dock är det inte alla tätskiktsleverantörer som har testat och godkänt den för anslutning till deras tätskikt. Sist jag kollade var det vissa som godkände den i betongbjälklag men inte i träbjälklag. De ville avvakta lite i det sistnämnda fallet. Förslagsvis ringer du och kollar med leverantören av det tätskikt du vill använda.
Då innebär detta att man har gått ifrån kravet med att brunnen skulle vara placerad 20 cm från väggen? Det är väl det som har varit hållhaken tidigare.
Alltså den är numera OK ur försäkringssynpunkt om man monterar den och använder godkänd tätskiktsleverantör?
Huset jag bor i är ett tegelhus med träbjälklag utom i badrummet där det finns en betongplatta. Är detta att betrakta som ett betongbjälklag då?
Tack på förhand! Kalle
Alltså den är numera OK ur försäkringssynpunkt om man monterar den och använder godkänd tätskiktsleverantör?
Huset jag bor i är ett tegelhus med träbjälklag utom i badrummet där det finns en betongplatta. Är detta att betrakta som ett betongbjälklag då?
Tack på förhand! Kalle
Nej, reglerna om 200 mm från vägg finns kvar i VVS-branschens regler, men man gör naturligtvis ett undantag för den här typen av brunnar.
Hur en viss tätskiktsleverantör tycker om träbjälklag med betongplatta på kan jag inte svara på, kolla med dem.
Och ja, det är okej ur försäkringssynpunkt.
Hur en viss tätskiktsleverantör tycker om träbjälklag med betongplatta på kan jag inte svara på, kolla med dem.
Och ja, det är okej ur försäkringssynpunkt.
Klicka här för att svara