Hej!

Är det någon som kan hjälpa mig att klargöra vad för tätskikt vi skall har till vårat badrum. Vi ska ha Knaufs aquapanel indoorskivor på alla väggar. Bakom skivorna ska vi ha spånskivor för att förstärka väggen och spånskivorna är fästa på en träregel.

Jag har pratat med min kakelsättare, återförsäljaren av skivorna och kakelhandlaren, och jag har fått olika förslag om vad för tätskikt jag skall ha på väggarna.

Kakelhandlaren som tillhanda håller tätskiktssystemet "Bostik" säger att jag ska ha tätskiktsfolie.

Kaklaren som har våtrumsceritfikat föreslår ett "deformationsupptagande tätskikt", alltså trögflytande dispersioner.

Återförsäljaren säger att det räcker med det tunnflytande tätskiktssystemet, alltså "icke deformationsupptagande tätskikt".

Men alla säger samtidigt att dom är inte riktigt säkra vad för tätskikt det skall vara eftersom dom tidigare bara "arbetat" med gipsskivor innan dom nya reglerna kom.

Är det någon som vet hur det ska vara?

PS
På golvet ska jag flytspackla golvspånskivor och där vet jag att jag ett deformationsupptagande tätskikt.

Hej, och välkommen..

I nya BBV skrivs i paragraf 6.2.1 att på väggunderlag av formstabila skivor (= Aquapanel) kan båda alternativen användas.

Som jag tolkar det så är väl alla tre råden du fått okej.
Välj samma lösning för både vägg och golv.

Godkända tätskikt enligt BKR

P
got-kung skrev:
Bakom skivorna ska vi ha spånskivor för att förstärka väggen och spånskivorna är fästa på en träregel.
BBV, sid. 10, 5.7.1:

"Träbaserade skivor skall inte användas i keramiska väggbeklädnader".

Jag tolkar den texten som att det inte får finnas plyfa/OSB/spån någonstans i väggkonstruktionen.
Men jag kan ha fel..

I BBV:s generella krav på underlag, 5.5.1 står det att "Vägg- och golvunderlag som avses utgöra underlag för montering av keramiska plattor i våtutrymmen skall i första hand vara av icke fuktkänslig karaktär d.v.s. ha formstabilitet efter nedfuktning. Om så inte är fallet skall underlaget bytas ut till, eller kompletteras med, icke fuktkänsligt material"

Jag tolkar det som att ex. träbaserade skivor kan kompletteras med skivor av icke fuktkänslig kvalité.

GoForIt tolkar det rätt, under förutsättning att leverantören av våtrumsskivorna godkänner att de monteras på en annan skiva.

Vad gäller tunnflytande dispersioner så finns det, mig veterligen, inga sådana system som uppfyller de nya kraven. I princip är det dukar eller det flytande tätskiktet från LIP som gäller.

P
Inte enligt BKR. Min kollega ringde upp dom idag och ställde frågan, eftersom det uppenbarligen går att tolka olika.
Inga träbaserade skivor ska användas på badrumssidan av reglarna, oavsett val av skivmaterial och fuktspärr. Punkt.

Jag har ställde precis samma fråga till BKR när de nya reglerna kom. Då fick jag svaret att det var okej med träbaserade skivor under de yttersta skivorna, om skivleverantören godkände det. De sade också "Klart att det är okej. Reglarna är ju i trä, så längre in i konstruktionen kommer man ofta inte ifrån organiskt material ändå". Otroligt att de inte är konsekventa på den här punkten.

Det där lät ju inte bra..
Här känns det ju som att det verkligen krävs ett förtydligande.
Jag skall skicka en fråga också..

Jag ska ringa och snacka med dem i morgon. Vi ses här och jämför våra svar. :)

P
Tyvärr vet jag inte vem som svarade på samtalet.
Jag mailade samma frågor i torsdags, men eftersom dom inte svarade på mitt mail så ringde kollegan idag. Annars vill man ju ha allt skriftligt.

Jag återkommer också om dom behagar skicka svar någon gång.

Jag har pratat med dem nu. De sade att de mycket riktigt har ändrat sin tolkning av sina egna regler, och nu säger de att träbaserade skivor inte får förekomma på våtrumssidan om reglarna. Det går däremot bra med en massiv trävägg, eller en råspontsbeklädnad bakom den yttersta skivan, märkligt nog. Deras argument är att de träbaserade skivorna innehåller limmer och annat som gör dem betydligt fuktkänsligare än massivt trä.

Jaha, där ser man.
Och hur kommunicerar man ut dessa "ändrade tolkningar", och när började de gälla..??

Jag har ännu inte fått något svar på mitt mail. Skall bli roligt att se vad som står i det..

Well, deras tolkningar får man ju när man ställer frågor till dem. Det står ju inte särskilt klart och tydligt i branschreglerna vad som gäller i den här frågan. Men den här regeln med träskivorna gäller ju från 2007-07-01. Väldigt dåligt att de gett felaktiga besked kring detta tills nu.

P
Med tanke på hur många det är här på forumet som har blivit rekommenderade att sätta träskivor, så kanske det vore en idé att klistra en tråd med den nya infon?
Visst, det är upp till var och en att kolla upp vad som gäller, men det tror jag inte att så många gör.

Jobbigt att jag har satt spånskivor bakom nudå.. Men det får vara kvar.. Suck

Hur ska man skruva aquapanelen egentligen? De skruven som jag tittade på blir ju inte försänkta i skivan och hur blir det då med tätskiktet (hade tänkt använda LIP rollade). Fäster det verkligen på skruvskallarna eller ska man förborra och försänka alla skruvar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.