ACME, informationen om de träbaserade skivorna står i den klistrade tråden i det här forumet, det får räcka.

Bezt, de skruvar man ska använda blir försänkta, eller hamnar åtminstone i liv med skivan. Det räcker.

Tack för svaret Jon_H, har du nån aning om vad de heter eller artikelnummer så det verkligen blir rätt?
Hittar inget vettigt på Knaufs hemsida, står bara att man ska använda Aquapanel Maxiskruv, men det finns inte på deras sortimentlista utan nämns bara i monteringsanvisning till Aquapanel Indoor.

Spånskiveskruv fungerar inte, är ju självborrande?
Det var de som Silvan sa att man skulle använda, men som sagt. Det de säger på byggvaruhusen är inte mycket att hänga i granen, speciellt inte på Silvan känns det som.

Nej, fråga aldrig dem på byggvaruhusen om annat än var grejerna står.

Det finns särskilda Mineritskruvar som är till för den här typen av hårda skivor. Finns i välsorterade bygghandlar. Men det kan hända att Knauf bara godkänner att man använder deras särskilda skruv, jag vet inte. Har aldrig monterat Aquapanel. Ring Knauf och kolla.

Idag, efter närmare tre veckor (och efter påminelse) så damp det äntligen ner ett svar från BKR, enligt nedan:

Skivor skall vara formstabila.
5.7.1. Träbaserade skivor skall inte användas i keramiska väggbeklädnader. (detta borda vara klart)
I 5.1 Generella krav. Alltså inte specifika, säger egentligen samma sak, men med en ton som gör att det kan feltolkas. Kanske skall det omformuleras vid nyskrivning. Tanken är dock denna:
Om vi kommer till en gammal råspontad plankvägg, så anser vi att den kan vi inte ge oss på i regelverket, eftersom den är en bärande del. Dåfår vi fortsätta därifrån med oorganiskt materil. Men i det andra fallet ger vi oss inte heller på den bärande delen, men där är det en lättväggskonstruktion och då är vi tydliga på att träbaserade skivor inte först skall monteras, utan här går man direkt på den oorganiska skivan. I rätt antal i förhållande till regelavstånd enligt skivtillverkaren.

I rätt antal i förhållande till regelavstånd enligt skivtillverkaren.
Då smög det sig att regla hela väggen.
Men detta kanske skulle stå i tråden om råspont?

Men när vi nu lånat tråden, om man nu gör som dom skriver med oorganisk skiva och rätt cc med reglar, är det då ok att isolera bakom skivan?
Från mitt badrum har jag en oisolerad innervägg mot sovrum som jag skulle vilja "ljud" isolera.

Självklart är det okej att isolera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.