Jag tänkte först ha OSB bakom gipsen i badrummet - men det verkar inte vara tillåtet så nu funderar jag på att sätta råspont.

Är det overkill eller kan det vara bra om man i framtiden ska sätta upp nya grejor?

gissar också att t ex möbel och handdukstork måste skruvas fast efter kakling och att det då blir hål som man ska täta med silikon - men att det då är bra att skruva i trä - och det är inte alltid man lycks få kortlingar på rätt ställe.

någon som har satt upp råspont ?

P
Lite overkill kan jag tycka att det är, men jag hade förmodligen monterat det om jag byggde åt mig själv, för stabilitetens skull. Materialkostnaden är inte speciellt stor och med en kapsåg + spikpistol är det snart gjort.

Men samtidigt så vet man ju i allmänhet vart dom tunga sakerna ska monteras och därmed är det inte speciellt svårt att lista ut vart det kan komma att behövas kortligar.
Småkrokar o.dyl. fungerar att sätta med plugg+silikon i kaklet och gipsen. Lite tyngre saker som man har missat att kortla för får man väl helt enkelt sätta med Molly.

Har också tänkt sätta råspont, vet inte om det är ok att sätta bakom de nya skivmatrialen, sätter råspont på alla väggar och
inner tak så vill gärna ha det i badrummet också. Overkill nämns men .......?
Är det byggtekniskt ok så ska jag absolut bygga med 22mm råspont.
/CeB

P
I och med att det är massivt trä så är det godkänt att bygga med i badrum.

Tack för det svaret!
/ CeB

P
Ett litet förtydligande;
Kolla med leverantören av våtrumsskivan så att det är okay för dom också.
Jag syftade enbart på branschreglerna i mitt svar ovan.

Absolut, jag tolkade det så och ansvaret är ju mitt eget så jag har tänkt fråga mitt försäkringsbolag också för att få
det godkänt. Tackar för bra svar!
/CeB

Jag har kört med 17mm råspont bakom gipsen vilket är fullt tillräckligt. Att knacka in det är som sagt snart gjort, det blir det rejält byggt och det finns något att fästa de saker man vill ha upp på väggarna. Jag rekomenderar dig att köra råspont men att nöja dig med 17mm

Bilder från mitt bygge: http://forum.byggahus.se/badrum/77370-bilder-badrumsrenovering.html

Din rekomendation på 17mm råspont, är det något särskilt du tänker på.
Jag har nämligen 22mm liggande hemma tillövers och behöver ej köpa nytt.
Snyggt bygge, jag har sett dina foto tidigare

mvh/CeB

22 mm fungerar också naturligtvis alldeles utmärkt.

ok

om man nu sätter råspont på träreglar - måste man då ha 30 cm cc eller räknas råsponten som förstärkning så att 60 cm cc + råspont kan motsvara 30 cm cc vanliga reglar med enkelgipsskiva på?

Absolut, den förstärker. Det fungerar fint med enkelgips på råspont på 600 c/c.

tala om snabbt svar! - tack för hjälpen!

Rekomendationen om 17mm var snarast att det är billigare och fullt tillräckligt.

Lycka till med byggandet!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.