Hej!
Har en radiator i badrummet som antagligen ska tas bort (ska ha elvärme i golvet). Hur gör jag med rören som går upp ur golvet ( se bild)?
Antagligen ska de kopplas ihop. Tror att det är ett enkretssystem. Väntar på svar från föreningen.
Men vad gör jag sedan? Vill inte ha två hopkopplade rörstumpar som sticker upp ur golvet.
Har också en radiator i hallen. Rören till den går genom badrummet på andra sidan (se bild). De går upp genom golvet och in i väggen. Dessa går ju att gömma bakom ett skåp men egentligen ska man väl inte ha rör genom golvet? Har jag något val?
Tacksam för tips!
Mvh/Nicklas
Har en radiator i badrummet som antagligen ska tas bort (ska ha elvärme i golvet). Hur gör jag med rören som går upp ur golvet ( se bild)?
Antagligen ska de kopplas ihop. Tror att det är ett enkretssystem. Väntar på svar från föreningen.
Men vad gör jag sedan? Vill inte ha två hopkopplade rörstumpar som sticker upp ur golvet.
Har också en radiator i hallen. Rören till den går genom badrummet på andra sidan (se bild). De går upp genom golvet och in i väggen. Dessa går ju att gömma bakom ett skåp men egentligen ska man väl inte ha rör genom golvet? Har jag något val?
Tacksam för tips!
Mvh/Nicklas
Jo, jag ska tänka till (och har gjort det) men eftersom ingen av radiatorerna avgett någon som helst värme de senaste 7 åren som jag bott här så gör de varken till eller från. Bor på 3:e våning och badrummet är mitt i huset så jag antar att de inte behövs.
Eftersom jag inte får någon värme från dem så lär de ju inte gå att använda som handukstork eller golvvärme heller.
Eftersom jag inte får någon värme från dem så lär de ju inte gå att använda som handukstork eller golvvärme heller.
Som det ser ut på bilden verkar det vara ett tvåkrets-system. Är i.a.f. en tvåkretstermostat. Och elementet i hallen ser ut at vara parallellkopplat på kretsen.
På sidan 8 i denna publikation ser du hur en termostat för enkretssystem ser ut.
http://www.svenskfjarrvarme.se/download/1376/FOU 2003 95 enrors.pdf
Eftersom du skall upp med golvet kan det ju tänkas gå att köra ut ledingarna på andra sidan väggen där radiatorn i hallen sitter? Och har du lite tur så sitter radiatorn i badrummet sist på de två ledningarna som fortsätter ner i golvet från hallanslutningen (kan inte förstå varför man dragit det som man gjort annars -- man har antagligen dragit upp slingan vid hallanslutningen för att slippa kopplingar under golvet, och då vore det väl konstigt om man satt en koppling under golvet till radiatorn i badrummet). Då kan du ju bara kapa av den sista biten och låta hallelementet bli sist i kedjan i stället. Vips så är alla genomföringar i golvet borta.
Mvh/ Robban
På sidan 8 i denna publikation ser du hur en termostat för enkretssystem ser ut.
http://www.svenskfjarrvarme.se/download/1376/FOU 2003 95 enrors.pdf
Eftersom du skall upp med golvet kan det ju tänkas gå att köra ut ledingarna på andra sidan väggen där radiatorn i hallen sitter? Och har du lite tur så sitter radiatorn i badrummet sist på de två ledningarna som fortsätter ner i golvet från hallanslutningen (kan inte förstå varför man dragit det som man gjort annars -- man har antagligen dragit upp slingan vid hallanslutningen för att slippa kopplingar under golvet, och då vore det väl konstigt om man satt en koppling under golvet till radiatorn i badrummet). Då kan du ju bara kapa av den sista biten och låta hallelementet bli sist i kedjan i stället. Vips så är alla genomföringar i golvet borta.
Mvh/ Robban
Klicka här för att svara

