Hej!
Behöver råd ang. vår badrumsrenovering.
Bor i 1 plansvilla byggd 1968 med betongplatta på mark och vattenburen golvvärme.
För snart 1 år sedan gick det läck på ett golvvärmerör (dock ej i badrummet), fick bila upp golvet och en rörfirma skarvade i nya bitar. Fukten mättes och trots att det stod med infravärmare på mellan påsk och midsommar ville inte golvet torka upp till helt godkänd nivå. I Augusti gjöts golvet igen och ny matta lades. Man sade till oss att det beror på markfukt och att vi troligen haft förhöjda nivåer under en längre tid men att det inte uppdagats förrän nu när man börjat mäta. Vi blev också rekomenderade att i möjligaste utsträckning använda diffusionsöppna golvmaterial såsom klinkers eller linolium.
I samband med fuktmätningarna bad jag killen att göra en mätning i badrummet där våtrumsmattan börjat bli missfärgad i golvvinkeln i duschen, han konstaterade höga fukthalter (kommer inte ihåg exakt, men typ 95%RF).
Vi har nu beslutat att renovera badrummet innan det börjar växa för mycket otrevligheter i väggarna, men hur i all världen ska vi göra med fuktspärren?
Ingen av de hantverkare vi pratat med verkar kunna ge ett bestämt besked på den punkten.
Min egen teori går ut på att använda ett tätskikt typ Schönox HA kring golvbrunnen och sedan ett diffusionsöppet tätskikt av typen Schönox 1K-DS i resten av rummet för att kunna släppa upp markfukten och inte kapsla in den.
Hur tycker ni att det låter? Jag vet att det inte uppfyller gällande normer, men av två onda ting.....
2 väggar består av träfiberskiva, så dessa antar jag måste kläs med en våtrumsskiva, dom 2 andra väggarna är av betong. och badrummet ligger mitt i huset så det verkar inte så lätt att komma åt markfukten via förbättrad dränering.
Jättetacksam för era synpunkter
Roger