Hej,
jag har tänkt mig sätta trä på väggen (typ mahogny eller annat mörkt träslag) bakom handfatet och fälla in en spegel i träet. Ytan är totalt ca 2 m2. Väggen är målad plastmatta på betong.

Det är funderar på och tacksamt tar emot tips på;
1. vilken typ av trä jag kan/bör använda; klickgolv, faner..?
2. hur jag på bästa sätt fäster träet på väggen; skruva, limma..?

Tack på förhand!

Jag tycker du skall använda teak då det är tåligt mot vatten.
Använd riktigt trä och inte klickgolv eller liknande då de kan svälla och ta åt sig vatten i form av ånga mm.
Jag tycker att du skall limma för att undvika att ta hål på tätskiktet.

Jag tror att Mahogny i badrummet kan bli riktigt snyggt! Mahogny är ett tåligt träslag, dock ej lika tåligt som teak, men är mycket billigare och lättare att bearbeta (teak sliter hårt på verktygen).
Det absolut enklaste, och bästa skulle jag tro, är att välja en skiva mahognyplaywood och då ska den vara av kvaliten marinplywood. Skillnaden mot "vanlig" plywwod är att limmet tål vatten. Skivorna kan du köpa hos större båttillbehörsaffärer, såsom Erlandssons Brygga och Sea Sea, och har standardmåttet 244x122 cm vilket borde passa bra för en del av en vägg men säljs även delade. Finns normalt i tjocklekar från 3,6 till 18 mm. Välj en så tunn som möjligt så går det lätt att limma upp den. De allra tunnaste kan ofta vara lite vågiga så en 6 mm skulle nog bli bäst.
De är lätta att bearbeta med en sticksåg med fintandat blad och putsas av lite lätt med sandpapper.
Använd med fördel båtfernissa för att försluta träet så stoppar det garanterat mot den vattenånga som kan uppstå i ett badrum. Det finns en mängd olika båtfernissor där du bl a måste bestämma dig för vilken glans du önskar. Prova på en bit av baksidan av skivan. Då ser du också om färgtonen är den du önskar. Om inte så finns det båtbets Mahogny om du vill ha ytan mörkare/rödare. Den stryker du i så fall på innan du fernissar.

Stort tack för era tips! Lutar åt mahogny, bra mycket billigare vilket är en fördel om jag inte blir nöjd med resultatet och vill hitta på nåt annat inom en snar framtid... Måste bara hitta någon återförsäljare av denna typ av plywood kring Umeå, börjar leta direkt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.