I de flesta instruktioner för fuktspärrsystem står det att underlaget skall vara slätt och dammfritt, då antar att man skall fylla i springor mellan skivor, och skruvhål med något innan man applicerar fukspärr tätband etc, frågan är då bara vad skall man använda? I golvet finns det också springor mellan avloppsrör och skivor etc innan jag nu skall flytspackla. Vad skall man sätta igen det med för att spacklet inte bara skall rinna igenom? Kan man använda vanlig silikon till väggar och golv, eller fäster inte fuktpärren på det? Skall man då istället använda latexfog tex? ...men är det ok ur fuktsynpunkt. Det jag skal använda skall ju också vara något som inte möglar, eftersom jag nu har lagt ner mycket stor möda på att byta ut all gammal pappersgips mot nya godkännda kivor.
Nästa problem: Badrummet är ca 6,5 m2 stort och ovanpå golvet skall det 15mm flytspackel, dvs motsvarande ca 150 kg om jag räknar rätt. Hur skall man lyckas blanda 6-7 säckar, hälla ut och spackla till rätt höjd, i förhållande till två golvbrunnar - inom ca 20-30 minuter som det tar för spacklet att härda??? (Om jag har förstått det rätt måste allt läggas i ett svep annars riskerar man att skarvar bildas och eller att det blir för tunnt på vissa ställen..) Eller är det inte så? Kan man lägga en bit i taget och när det börjar härda formar man till det och lägger nästa bit, dock innan den första biten fullständigt har härdat etc?? Är det ok?

Jag har precis gjort detta du skriver om och det skall sägas att jag inte är någon expert på området, men...
Vad jag förstått så skall man inte spackla något mellan skivorna eller över skruv hålen på väggarna innan man drar på tätskiktet.
Om du har stora hål kan du använda mineraliskt bundet spackel som är godkänt.
Vad det gäller golvet så kan du använda vad du vill, du har ju tätskiktet ovanpå flytspacklet och tänk på att flytspackel rinner värre än vatten ( nästan).
Glöm inte primern innan du flytspacklar.
Jag och en kompis flöt 12 kvm på en gång med två golvbrunnar och fall från en bastu på andra våning och det var lungt att ta hink för hink.Tänk på att det kan vara bra att ha ett par säckar extra hemma, som man senare kanske kan lämna tillbaka.
Ha en hink som kan ta en hel säck som du kan blanda i

Hur vet jag vad som är mineraliskt spackel, ursäkta min okunnighet...
Om flytspacklet är som vatten, kan man då spackla till något fall? Gör man det när det just håller på och börjar brinna? Om det är så hinner man det, alltså brinner det inte extremt snabbt när det väl sätter igång?, och om man nu kan spackla till fall precis när det brinner riskerar man då inte att man sabbar det, dvs att man liksom stör härdningen och det blir poröst av att man "sliter isär det" -typ...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.