7 545 läst ·
10 svar
8k läst
10 svar
Obehandlat trä i dusch
Efter tjugotvåhundra trådar om fuktspärrar och BKR kommer jag med denna märkliga och kanske helt uppåt duschväggarna vansinniga fråga; kan det vara ok att ha obehandlat trä som duschväggar? Eller kanske inte helt obehandlade utan roslagsmahongny, tjära eller järnvitriol eller motsvarande. Hur som helst inte kakel med fuktspärr bakom. Träet skulle vara typ samma som fasad.
Förutsättningarna är att duschen står i lillstugan, sparsamt isolerad, enda värmekälla är vedeldad bastu i ett basturum i samma rum som duschen och i en hörna står ett isolerat skåp som innehåller pump, varmvattenberedare - här blir det aldrig frysgrader. Rummet där duschen finns är väl ventilerad samt används sommartid varje dag, övrig tid på året två-tre ggr månaden.
Panelen är tjock nog att stå emot en dusch eller två på raken för att sedan hinna torka upp??
/Thomas
Förutsättningarna är att duschen står i lillstugan, sparsamt isolerad, enda värmekälla är vedeldad bastu i ett basturum i samma rum som duschen och i en hörna står ett isolerat skåp som innehåller pump, varmvattenberedare - här blir det aldrig frysgrader. Rummet där duschen finns är väl ventilerad samt används sommartid varje dag, övrig tid på året två-tre ggr månaden.
Panelen är tjock nog att stå emot en dusch eller två på raken för att sedan hinna torka upp??
/Thomas
Ok, krillek, duschkabin är ju smidigt, dock är den lite trång, jag tänker mig ett större duschutrymme.
Men oavsett det så klarar sig panel på hus väder och vind väldigt bra, bara det får tillfälle att torka upp. Obehandlat trä upp till 50 år och då borde träet i duschen också greja några vattenbegjutningar.
Fukten som sådan i rummet ventileras ut, det är inte ett inplastat rum.
Men oavsett det så klarar sig panel på hus väder och vind väldigt bra, bara det får tillfälle att torka upp. Obehandlat trä upp till 50 år och då borde träet i duschen också greja några vattenbegjutningar.
Fukten som sådan i rummet ventileras ut, det är inte ett inplastat rum.
Hur ser det ut bakom panelen? Finns det luftspalt där så att eventuell fukt som tränger igenom skarvar kan ventileras bort och torka upp?
Kan man tänka sig att "klä" väggarna med något för att undvika direktkontakten? Jag minns att Ernst gjorde någon lösning med plastskivor när han inredde en lada i sommartorpet för några år sen. Det kanske kan vara något.
Hur ser golvet ut? Plastmatta? Om panelen hänger över mattans uppvik finns det väl risk att vatten kryper upp bakom panelen och in i regelstommen?
Kan man tänka sig att "klä" väggarna med något för att undvika direktkontakten? Jag minns att Ernst gjorde någon lösning med plastskivor när han inredde en lada i sommartorpet för några år sen. Det kanske kan vara något.
Hur ser golvet ut? Plastmatta? Om panelen hänger över mattans uppvik finns det väl risk att vatten kryper upp bakom panelen och in i regelstommen?
Tackar för intresset krillek!
Panelen är tänkt att sättas upp med luftspalt, jfr bastupanel. Bakom panelen blir det någon skiva som håller isoleringen på plats, kanske oljehärdad board eller osb.
Hela rummet inkl basturum har gjutet betonggolv, ej isolerat, och golvbrunn en bit från duschen. Tanken är att gjuta upp en balja vid duschen med lite lut till rörgenomföring och sedan rör till golvbrunnen. Panelen hamnar en bit innanför baljans kant och ev reglar som ligger på baljans kant blir separerade så fukt eller främst vatten inte kan sugas upp i regelstommen. Baljans kant blir ganska hög för att minska stänk osv ska komma åt regelstommen. Baljan oljas eller målas för att vattnet lättare ska rinna ner i avloppet.
Har funderat lite på Ernst lösning men tror att det med åren blir smutsigt på plastskivans baksida och det är svårt att rengöra. Men man kanske kan ordna enkel ifästning som möjliggör rengöring.
Panelen är tänkt att sättas upp med luftspalt, jfr bastupanel. Bakom panelen blir det någon skiva som håller isoleringen på plats, kanske oljehärdad board eller osb.
Hela rummet inkl basturum har gjutet betonggolv, ej isolerat, och golvbrunn en bit från duschen. Tanken är att gjuta upp en balja vid duschen med lite lut till rörgenomföring och sedan rör till golvbrunnen. Panelen hamnar en bit innanför baljans kant och ev reglar som ligger på baljans kant blir separerade så fukt eller främst vatten inte kan sugas upp i regelstommen. Baljans kant blir ganska hög för att minska stänk osv ska komma åt regelstommen. Baljan oljas eller målas för att vattnet lättare ska rinna ner i avloppet.
Har funderat lite på Ernst lösning men tror att det med åren blir smutsigt på plastskivans baksida och det är svårt att rengöra. Men man kanske kan ordna enkel ifästning som möjliggör rengöring.
Om du ändå skall ner till isoleringen kan du väl lika gärna sätta en riktig och fuktokänslig våtrumsskiva, t ex Minerit VT och tätskikta utanpå. Om du sen kan hitta på ett sätt att få upp panelen utan att punktera tätskiktet så kanske det skulle kunna fungera. Vägg/golvanslutningen är ju dock lurig och godkänt blir det ju aldrig. Finns mer att läsa i denna tråd:
http://www.byggahus.se/forum/badrum/61502-traepanel-i-badrum.html
http://www.byggahus.se/forum/badrum/61502-traepanel-i-badrum.html
Precis som krillek sager sa maste du ju kunna tatskickta bakom panelen. Tatskicktet bygger ju bara nagra mm..
eller ar panelen gammal och har suttit sen stugan byggdes da kan jag ju forsta att du inte vill ta ner den..
eller ar panelen gammal och har suttit sen stugan byggdes da kan jag ju forsta att du inte vill ta ner den..
Mmm... då är diskussionen tillbaka till tätskikt, vilket jag skulle vilja undvika.
Just nu består dusch/basturummet endast av ytterpanel, tre väggar, den fjärde vetter mot gästrummet. Det är lillstugan som byggdes för säkert 60 år sedan som ska användas. Golvet har gjutet betonggolv med brunn. Ett basturum ska byggas samt en dusch. Så panelen som jag funderar på finns ännu inte, utan ligger i ladan.
Mineritlösningen verkar intressant.
Jag strävar inte efter att en försäkringstjänsteman ska syna mitt slutliga verk och kryssa i godkänt eller ej godkänt. Det får familjen och polarna göra.
Just nu består dusch/basturummet endast av ytterpanel, tre väggar, den fjärde vetter mot gästrummet. Det är lillstugan som byggdes för säkert 60 år sedan som ska användas. Golvet har gjutet betonggolv med brunn. Ett basturum ska byggas samt en dusch. Så panelen som jag funderar på finns ännu inte, utan ligger i ladan.
Mineritlösningen verkar intressant.
Jag strävar inte efter att en försäkringstjänsteman ska syna mitt slutliga verk och kryssa i godkänt eller ej godkänt. Det får familjen och polarna göra.
Det är ju bara att prova men något mellan panelen och isolering behöver du ju så inte isoleringen suger upp vatten.Sen får du väll byta panel om den blir dårlig om några år. Vad ska du göra på golvet hur blir avslutet vägg golv? betongen på golvet lär ju knappast mögla.... jag tror din tanke kan bli ganska häftig.. lägg gärna upp bilder när du är klar.
I mina föräldrars badrum sattes panel upp i början på 80-talet. den satt uppe utan några problem tills för kanske 10 år sedan. Då började den bli angripen av alger och mögla. Visst skulle det säkert fungera. Speciellt när duschen inte används mycket hela året runt. Det är väl bara att testa. tror oxå det kan bli häftigt. Det har inte funnits några duschväggar eller liknande utan detr har bott 5 personer i huset sedan -79 och vi har duschat rakt på panelen. (dock allmogepanel som var lackad)
Klicka här för att svara