Det finns så många skolor och olika tips. Jag har tittat runt och funderar på att göra så här:
Golvgips, prima den med nån fuktspärr ( kanske överkurs) Sen på med plasthållare på vattenburen värme. Flytspackla ca 30-50 mm. På med tätskickts folie (Maxit Z-line Foil)
Tätskickt serpo 554 ( ska man dra ett helt lager sådant under hela folien eller bara i skarvarna för att få det att fästa? Äver folien 2- 3 lager av innan nämd "gummimassa". Sen klinker

Väggen reglas och sen osb skivor och sen Minerit VT skiva. På denna samma folie och tätskicktsmassa. På väggen kakel. Hur mycket ska man täta taket? Försäkringsbolaget sa att jag inte behövde tätskickt där utan god ventilation. Jag funderar på att åtminstonde ha gips och tätskicktsmassa, vad tycker ni?

Vilken är lägsta nivå för eluttag i badrum och vilka krav ställs på uttaget (jordat och jordfelsbrytare är självklarhet) Jag ska dra rören till dosorna så allt kommer rätt inför inkoppling av elektriker.

Om man använder 20mm golvvärme rör borde man väl klara sig utan pump om det är endast ca 5 m2 eller? jag ska sätta allt som har med tempinställning osv utanför badrummet, lättåtkomligt så man kan bygga dit pump vid behov.

Tacksam för synpunkter. Mvh

Läst och läst och varit i olika butiker för allt med badrum. Rn butik rekomenderar golvgips i badrum, för det är tydligen tillåtet i gvk´s regelverk. När jag kollade på sidan dså står det i början att dom letar andra alternativ till just gips = inget att satsa på. Samma sak i byggkeramikrådet att från 1 juli ska man inte använda gips på nåt sätt i badrum. Men är det nån som kan tyda "lagen" eller finns det bara boverkets regle som man får tolka lite som man vill. Några bekanta får ett nytt badrum pga vattenskada, renovering påbörjades för 2 veckor sen och nu sätter dom in just gips. Ja enlig en del mattläggare som använder andra ytskickt än tex maxit och casco ( limmade o fogade mattor?) så kör dom med gips, men denna firman vet jag inte vad dom ska använda. det jag är ute efter, är det "olagligt" att sätta gips i nya badrum? För mig är det självklart att inte göra det men hur ska man berätta det för en golvbutik som säger att jag ska ha gips över golvvärmeslingorna?

Det som INTE är accepterat från 2008-06-30 enligt BBV är traditionell kartongklädd gips. Det finns idag gips med annat ytskikt som är OK.

Jag antar att du har läst länktipsen du fått tidigare, och bl.a. noterat att OSB på väggarna INTE är tillåtet.

Jo jag läste det ang osb. Vi satt här och lurade och kom fram till att det "inte fanns nåt tillåtet att konstruera alls" Delar av badrummet har plankvägg som var ok att skruva i resten är reglat, cc 15, nästan överallt, resten är cc 30+ kotling. De fösrvårar allt när de skriver regler. nån som har nån bra förklaring till eller vad man kan ha för skivor på väggen när det är välreglat? Måste ju vara bättre att ha en skiva som går att skruva i än att bara ha en tex minerit utan mera stöd än reglar? Vad finns det för nackdel med reglat, osb, och minerit skiva utanpå?

P
Man eftersträvar att ha så lite organiskt material som möjligt i konstruktionen.
Sätt reglar/kortlingar där saker ska skruvas upp och skiva väggarna med valfri våtrumsskiva.
Plankväggen kan du däremot ha råspont på.

Vi har haft två behörig frirmor inom loppet av ett år (nu har vi fått ett ok kvalitetsdokument från firma 2) och BÅDA dessa har använt osb trots att de tydligen inte får.

Åsa76 skrev:
Vi har haft två behörig frirmor inom loppet av ett år (nu har vi fått ett ok kvalitetsdokument från firma 2) och BÅDA dessa har använt osb trots att de tydligen inte får.
Ja, där ser man behörighetens värde...
*SUCKAR TUNGT*

Jo,jo..I know alltför väl..........

Förstår varför försäkringsbranchen snart int ekommer försäkra badrum längre.....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.