Hej igen!

Nu har vi fått vårat badrum omgjort och det har råkat bli en svacka i 90x90-duschhörnan(5x5 mosaik). Denna svacka är juh inget man klafsar i efter duschen bara att den inte rinner undan, ungefär en dryg hands storlek på ett ställe, dessutom är det dåligt fall 25 cm precis utanför brunnen, den halvan ut mot rummet är i stort sett plan. Vi har de nya reglerna med tätskiktsduk och detta är på plattan på bottenvåningen. Anser ni kunniga att detta är något att bry sig om?

Vad är faran med stående vatten om det inte ger blöta strumpor?

MvH
Bumbi

Det är ju ett byggfel (aka bakfall) men egentligen så är det inte mer än irriterande. Fallet har ju den funktionen att allt ska ner i brunnen förr eller senare. Har ni golvvärme så är det bättre för då torkar allt upp relativt snabbt. Annars skall ju även det vatten som är under plattorna (i fixet) till brunnen.

Skulle påtala för entreprenör och höra mig för lite.

Redigerat:
Så länge det inte kan ge någon merskada=vattenskada, mögel eller liknandeså är pölen som blir kanske ett mindre problem än att de ska in å riva allt igen. Det har redan gjort om båda badrummen en gång och ett golv 2 ggr. Det förvånar mig att det verkar vara så svårt att få till fallet men det som gör mig än mer förundrad är att de aldrig lyckas med hålen vid tryckknapparna, täcklocken täcker juh aldrig, ofta hål minst en halv centimeter utanför.

Så visst enligt reglerna skulle jag kunna driva de som byggfel men om byggfelet inte kan skada mig så kanske det kan vara värt å lida med pölen å slippa böket då det är över ett år sen vi flyttade in i vårt nya hus :(

Man vill juh njuta innan det är gammalt!

Trevlig helg alla byggare! :)

Mvh
Bambi

Märkvärdigt att det ska vara så svårt att göra saker rätt. Jag skulle också godta det "lilla" felet och hoppas att det håller (vilket det troligen gör).

Man vill juh helst raderar ut ordet "tro" och "hoppas" när man köper nya hus nu för flera miljoner :( :)

Men som sagt det står juh fukt under plattorna ändå väldigt länge då det är vår bruksdusch så om det står lite i en svacka kan jag inte tänka mig att det är farligt. Jag har funderat :) och när man kör med penseltätskikt så kan man juh aldrig får de jämnt som en glasskiva så där måste bli massa småhålor, gropar på golvet med vatten som inte är skadliga.

Mvh

Verkar inte som priset är någon garanti för något annat än att man får betala mer för det som är dyrt ;)

Helt rätt klart det är svackor i mitt penslade också helt 100% jämnt var inte golvet men en punkt torkar ändå mycket snabbare än en hel pöl. Som sagt det är troligast ingen fara alls utan mest irriterande, skrapar ni golvet efter dusch så gör det inget. Kan ju inte påstå att allt vatten (trots bra fall) rinner ner i brunnen direkt här heller utan man bör skrapa efteråt. Fogen blir ljus efter några timmar = torr.

Hej

Gjorde ett test idag: Kollade klockan efter jag duschat för att se hur lång tid det tar innan fogen blir torr som där det är bra fall. Nu 4,5h efter duschen ser den lika ljus ut som fogen där inte svackan finns, då måste det väl ses som ofarligt?

Mvh

Jag tycker iaf det ligger ju ungefär samma tid här beroende på väderlek.

De har erbjudit sig att plocka upp å lägga om plattorna i duschhörnan men vet inte om jag vågar det trots de 10 åren mot byggfel, kanske ge mer oro än det gör nytta?

Angående strömbrytaren som inte täcker hålet, så finns det extra breda ramar till just detta ändamål. Elko har i alla fall. Och det borde även finnas i Eljo.

Om det bara är plattorna som är fel fungerar ju fallet ändå så då är det bara ett kosmetiskt fel om än så irriterande.

Skulle skippa omläggning om ni inte måste bli av med just detta fel, det innebär ju en olägenhet att bli av med duschen igen också. Sen om de klantat sig en gång kanske de inte lyckas bättre nästa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.