Hej!

Vi har i det blivande badrummet byggt ut del av väggen och kommer på så sätt få en hyll ovan badkarskanten. Önskan är nu att få till en belysning i hyllan men har svårigheter med att hitta lämplig sportlights som kan tätas i hyllan (ej led då den ska vara dimmbar). Har varit inne på utomhus-spottar, det ska finnas en variant där man först monterar och tätar en låda där man sen placerar själva spotten.

Någon som har en anning om vad jag är ute efter eller tips på tillvägagångssätt?

Mycket tacksam för svar!
//Impossible

Vår idé med hyllan påminner om nedanstående bild

 
Redigerat:
vi befinner oss i område 2, dvs armatur skall hålla IP44. Det finns ju ett antal sådana spottar. men de är ju till för takmontage, lite osäker på hur de beter sig när man vänder dem uppochned. utomhusspottar är ju ett alternativ, men de brukar ta ganska mycket plats iof. Ett alternativ som skulle kunna bli trevligt vore fiber. Hide-a-lite har fina paket med ljusgivare, fiberbuntar och armaturer till fiberändarna som man inte blir ruinerad på, och de går att ljusreglera.
 
Apprentice skrev:
Kolla här, kapitel 77:
[länk]
Verkar mycket intressant! Ska sätta mig ner och titta igenom de olika varianterna.
Tack för tipset!

//Impossible
 
nanders skrev:
vi befinner oss i område 2, dvs armatur skall hålla IP44. Det finns ju ett antal sådana spottar. men de är ju till för takmontage, lite osäker på hur de beter sig när man vänder dem uppochned. utomhusspottar är ju ett alternativ, men de brukar ta ganska mycket plats iof. Ett alternativ som skulle kunna bli trevligt vore fiber. Hide-a-lite har fina paket med ljusgivare, fiberbuntar och armaturer till fiberändarna som man inte blir ruinerad på, och de går att ljusreglera.
Tusen tack för ditt svar!
Saken är den att spotten ska moteras genom fuktskyddet vilket gör det hela lite svårlöst, spotten måste med andra ord tätas i hyllan. Har för mig att det ska finnas en variant där man först monterar och tätar en låda (vilken även elen kommer upp) där man sen placerar själva spotten.

//Impossible
 
impossible skrev:
Tusen tack för ditt svar!
Saken är den att spotten ska moteras genom fuktskyddet vilket gör det hela lite svårlöst, spotten måste med andra ord tätas i hyllan. Har för mig att det ska finnas en variant där man först monterar och tätar en låda (vilken även elen kommer upp) där man sen placerar själva spotten.

//Impossible
ja du brytar ju fuktspärren där... då är det nog en markspot du skall välja, de monteras ju i en låda, men de tar mycket plats. Jag vet ju inte hur bred avsats du tänkt göra, men en sådan lösning kräver säkert 100-200 mm fritt. En lösning med fiber kan du göra helt tät, för där behöver du ju inte komma åt att byta ljuskällan i hyllan, utan den står ju i ett angränsande utrymme (garderob eller dylikt i närheten). Dvs de så kallade armaturerna på fiberändarna limmas fast och blir 100% täta.
 
Hyllan kommer att bli c:a 25 cm djup så utrymmet för en markspot är inget problem. Däremot har de modeller jag tittat på haft en låda utan botten (tänk ett ihåligt rör) där det blir omöjligt att få tätt. Min förhoppning är att hitta en variant med en tät låda förberett för genomföring av el i botten. Finns detta?

Fiberbelysning är inget vi tänkt på, spontant känns det som att ljusstyrkan blir något för klen.

//Impossible
 
jag förstår att du inte troratt fibern ger dig det tryck du vill ha upp på väggen. Om du känner för det så kan du ändå kika på hide-a-lites hemsida, där har de lite inspirtionsbilder där man ser ungefär vilket ljus de ger.

http://www.elco.se/nav13899, gå in på produktbroschyr fiber

Annars kan du titta på Belite nautic square, det är en markspotlight i IP67 med inbyggnadshus för MR16.

http://www.elolite.com/product.do?productId=227457
 
Jag bugar och bockar åt den information du delger, Tusen Tack!

//Impossible
 
berätta gärna vad du väljer til slut, och hur det blir, alltid intressant att höra, och för framtida projekt.
 
nanders skrev:
berätta gärna vad du väljer til slut, och hur det blir, alltid intressant att höra, och för framtida projekt.
Vi ska kakla badrummen v. 36 så därefter kan jag t.o.m med bild visa hur det blev.

På återseende!
//Impossible
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.