Flyttade in i vårat nyköpta hus i slutet av april i år och har nu börjat hitta lite saker som oroar mig. Den förra ägaren hade renoverat badrummet själv och visade upp bilder från renoveringen för besiktningsmannen så att han blev nöjd.
På golvet ligger det små plattor, typ 5 x 5 cm kanske och nu har vi upptäckt sprickor i tre av plattorna, plus att vi nu ikväll upptäckte att en har lossnat helt!!! Kan inget om sådant här o vänder mig då till er för att kolla vad man skall göra. Är detta något jag själv måste fixa eller är det något som jag kan kräva att den förre ägaren får se till att få fixat. Badrummet är helrenoverat för ett år sedan.

Så länge tätskiktet är intakt finns det ingen anledning till oro, det går att sätta dit plattorna igen med lite ny fix.

P
Är det tre spruckna plattor på spridda ställen, eller är det en spricka som går över tre plattor?

Det är tre spruckna på olika ställen. Alla tre är dock spruckna över en kant så att säga, så det känns lite som om kvaliteten på plattorna kanske inte är dom bästa?

P
Ja då låter det ju som att dom har skadats i hanteringen och då är det ju inget att oroa sig över.
Om jag skulle ge mig på att byta dom beror nog på vart dom sitter. Sitter dom långt ifrån att bli vattenbegjutna så kan man kratsa ur fogarna och försöka få loss dom lite försiktigt. Risken är att det bakomvarande tätskiktet tar stryk, och då har man fått problem.

Saken som skrämmer mig mest är att detta är i den kaklade duschhörnan på golvet, så det är ett himla utsatt ställe. Vi är fem i familjen, tre små döttrat som kommer växa upp o använda den duschen i tid och otid, så den får gärna vara fit for fight för det så att säga. Känns ju inte bra om en redan har lossat dessutom. Vet inte vad man skall hitta på.

P
Att plattorna är spruckna behöver som sagt inte betyda att tätskiktet är trasigt, och en enstaka lös platta kan bero på slarv vid plattsättningen.

Du kanske kan lägga upp bilder så blir det lättare för oss att bedöma?

Här kommer bilder. Som du ser på den bilden där plattan lossnat, så håller fogen på att ge sig även på den som ligger efter så att säga.

• spricka1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • spricka2.jpg
    Skapa konto
  • spricka3.jpg
    Skapa konto
P
Jag gissar att plattan som har lossnat är i stort sett helt ren från fix på baksidan?
Det där ser ut som att plattan aldrig har suttit fast, och detsamma gäller troligtvis för plattan bredvid som rör sig en aning så att fogen spricker. Varför plattan aldrig har fastnat riktigt kan bero på för torrt fix, damm på baksidan av plattan eller att den inte har tryckts fast ordentligt.
Plattorna som har spruckit kan bero på samma sak. Har dom inte tryckts fast ordentligt så att man får full täckning med fix på baksidan, så kan det vara luft under ett hörn som sedan knäcks när man ställer sig på det.

Ja, plattan är helt ren från fix på baksidan, inte en tillstymelse till att något sitter fast på den. Skall jag då försöka "knacka loss den andra också o sedan försöka slipa ner den gamla fixen lite och sedan fylla på med ny fix o trycka dit dom, eller hur skall man göra? Helst hade jag ju velat att dom vi köpte av skulle fixa det, men det kanske är att ta i?

P
Ja, precis så skulle jag ha gjort. Jag hade inte orkat bråka för en så liten grej, men börjar plattorna ploppa loss lite överallt så kanske det hamnar i ett annat läge.

Ok, då får jag försöka fixa det så. Får rigga iordning duschen där nere till damerna i huset. Dom får använda den de näsrmaste veckorna, så får jag ta tag i det när vi kommer hem efter våran semester i september.

Tack så mycket för all hjälp. Skall hålla koll på om det blir fler som spricker eller lossnar.
Finns det någon risk med att barnen har duschat där idag med tanke på den lösa plattan?

P
No problemo!
Det är ingen fara att använda duschen. Plattorna är bara kosmetika som skyddar tätskiktet, och där plattan har lossnat så har du fortfarande ett hårt lager med fix som skydd.

Är du riktigt orolig för framtiden och inte tror på tätskiktet så kan man alltid ställa in en duschkabin.

Bezt skrev:
Är du riktigt orolig för framtiden och inte tror på tätskiktet så kan man alltid ställa in en duschkabin.
Saken är den att själva duschhörnan är helkaklad, så att den nästan är som en kabin, fast den står direkt på golvet så att säga, så för att få plats med en duschkabin så skulle jag behöva riva två duschväggar o det ger jag mig inte på. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.