1 376 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Blir inte klok på Alfix åtgångsberäkning av tätmassa
Jag har rollat på första lagret av tätningsmassa 1k. Ytan är 14kvm och enligt Alfix åtgångsberäkning (se uppe till höger) skall det gå åt 21kg och enligt deras monteringsbeskrivning skall man rolla två gånger. Efter 1a omgången har jag använt max 5kg och jag har verkligen inte varit snål.
Blir inte klok på detta. Om jag ska hålla mig till deras åtgångsberäkning så innebär det ju dubbelt så många lager som deras beskrivning säger
Eller ska jag försöka se om tjockleken har blivit 1 mm?
Någon annan som stött på samma problem?
Blir inte klok på detta. Om jag ska hålla mig till deras åtgångsberäkning så innebär det ju dubbelt så många lager som deras beskrivning säger
Någon annan som stött på samma problem?
Samma med LIP, rolla på tills du uppnått rätt vikt. Låt torka emellanåt.
En hantverkare här på forumet får på med hälften av amatörernas påstrykningar så troligt är att det är vi glada som gör fel men å andra sidan har vi gott om tid
Mycket på rollern är mitt tips, det är inte takfärg du målar med
En hantverkare här på forumet får på med hälften av amatörernas påstrykningar så troligt är att det är vi glada som gör fel men å andra sidan har vi gott om tid
Mycket på rollern är mitt tips, det är inte takfärg du målar med
Suck, det blir minst 3 lager (kanske ) 4 till. Och sen 1/2 dygn torktid mellan varje lager innebär jag måste rolla varje kväll denna vecka för att kunna börja sätta plattor i helgen.
Hmm undrar hur trixit det är att använda 4*4tandspackel och pensel som Alfix också rekomenderar? Borde gå snabbare men undrar om inte roller blir ett mer jämt skick. Någon som har erfarenhet av att spackla upp tätmassan?
Hmm undrar hur trixit det är att använda 4*4tandspackel och pensel som Alfix också rekomenderar? Borde gå snabbare men undrar om inte roller blir ett mer jämt skick. Någon som har erfarenhet av att spackla upp tätmassan?
Rolla och låt det ta tid är mitt råd.
Vet inte hur det är med allfix men LIP ska torka rejält innan man sätter plattor. typ 2 dygn om jag inte minns fel.
Med mitt sölande tror jag det tog drygt ett par veckor från gips--> klinkrat. Men men sitter ju än iaf
Vet inte hur det är med allfix men LIP ska torka rejält innan man sätter plattor. typ 2 dygn om jag inte minns fel.
Med mitt sölande tror jag det tog drygt ett par veckor från gips--> klinkrat. Men men sitter ju än iaf
Ok, rolla är nog säkrast, det har man ju gjort tidigare så att säga.
Dubbelkollade tiderna igen och det skall gå minst 1 dygn tills plattsättning. Vi har bara 15°C just nu i källaren så jag får nog ta till lite extra.
Hmm..om det räcker med 3 lager (tis,ons,tors) så kan jag alltså börja på lördag...annars först på söndag.
Dubbelkollade tiderna igen och det skall gå minst 1 dygn tills plattsättning. Vi har bara 15°C just nu i källaren så jag får nog ta till lite extra.
Hmm..om det räcker med 3 lager (tis,ons,tors) så kan jag alltså börja på lördag...annars först på söndag.
Klicka här för att svara