Ska renovera mitt badrum och har en fundering.
Där sitter idag gips som där är våtrumstapet på.......räcker det att jag river väck tapten och spacklar och fixar med fuktspärrar, eller måste jag slänga upp nya gips??
Tack så länge.
Mvh Björn.

T
Ja, om du ska följa dom nya reglerna så ska den gamla gipsen ner och ny ska upp, antingen glasfiberarmerad gips eller minerit eller masterboard, finns en uppsjö med godkända produkter.

Eller gör du som du föreslog men då kan du inte förvänta dig några pengar från ditt försäkringsbolag om det skulle bli någon vattenskada.

Ofta är det ju för glest mellan reglarna om man ska klara stabilitetsnormerna för att sätta gips och då bör du i alla fall komplettera med ett lager gips till, då kan man ju sätta våtrumsgips, men då är det fortfarande inte enligt reglerna.
Problemet uppstår väl först om man får en fuktskada i badrummet eller om man ska sälja, annars är nog de gamla systemen ok. Jag har själv rivit mitt 18 åtr gamla badrum med delvis kakel på enkelgips , cc 60, och det fanns inte spår av nån fuktskada och inga sprickor i fogar. Men då var jag noga när jag gjorde det också.
Det nya blir dock enligt dagens normer.

Redigerat:
tank77 skrev:
Ja, om du ska följa dom nya reglerna så ska den gamla gipsen ner och ny ska upp, antingen glasfiberarmerad gips eller minerit eller masterboard, finns en uppsjö med godkända produkter.

Eller gör du som du föreslog men då kan du inte förvänta dig några pengar från ditt försäkringsbolag om det skulle bli någon vattenskada.
Ja jag ska höra med mitt försäkringsbolag vad dom säger, har hört att dom nya våtrumsskivorna är bara rekomendationer från vissa bolag. Ska dock låta det vara osagt.
Sen vet man ju inte, om nu jag ska sätta upp all gips själv som inte är fackman utan bara lekman, om dom godkänner det?. För gör dom inte det då, så kvittar det ju isåfall vilken gipsskiva jag sätter om det nu skulle bli vattenläcka. Och sätter man vanlig gips och kakelgubben som jag har stort förtroende för, fuktspärrar och allt han ska göra enligt alla konstens regler, så ska där ju inte hända så mycket.
Sen resonerar jag också så att badrumet är idag snart 30 år gamalt och dom skivorna har klarat sig än sålänge.
Men som sagt, jag e bara en lekman med funderingar.
Kom gärna med fler åsikter.

bsba skrev:
Ofta är det ju för glest mellan reglarna om man ska klara stabilitetsnormerna för att sätta gips och då bör du i alla fall komplettera med ett lager gips till, då kan man ju sätta våtrumsgips, men då är det fortfarande inte enligt reglerna.
Hmm, stämmer det att det inte är "enligt reglerna" att sätta våtrumsgips på befintlig gips? Min plattsättare menar att det går bra och jag trodde han var certifierad och visste vad han pratade om. (när jag kollar hittar jag dock inte honom på varken bkr.se eller gvk.se...)

Kartonggips får överhuvudtaget inte finnas i väggen (utom "på andra sidan" mot nästa rum).

Problemet är att kartongen blir mögelskadad även vid väldigt små fuktskador.

hempularen skrev:
Kartonggips får överhuvudtaget inte finnas i väggen (utom "på andra sidan" mot nästa rum).

Problemet är att kartongen blir mögelskadad även vid väldigt små fuktskador.
Jo det är ju rätt logiskt, yttersta lagret av våtrumsgips är ju inte tätt. Det blir bakläxa för både plattsättningsfirman och snickaren som båda blev tillfrågade om just detta! Tur att vi inte börjar förrän på måndag...

Ett av de största försäkringsbolagen kräver bara våtrumsskivor i "duschdelen". 2 hela skivor ut från hörnet på båda väggarna. Det är ganska rörigt med de nya reglerna just nu.....

kimpo skrev:
Ett av de största försäkringsbolagen kräver bara våtrumsskivor i "duschdelen". 2 hela skivor ut från hörnet på båda väggarna. Det är ganska rörigt med de nya reglerna just nu.....
Vilket bolag är det?

Folksam

kimpo skrev:
Folksam
Var har du fått den infon?
Skulle man alltså godkänna kartonggips på övriga ytor, mot vad BKR förevisar..?

Jobbar för dem i försäkringsärende. Det är fri tolkning av reglerna och det är deras tolkning.

kimpo skrev:
Jobbar för dem i försäkringsärende. Det är fri tolkning av reglerna och det är deras tolkning.
För att inte helt kapa tråden, så startar jag en annan i ämnet med anledning av ditt intressanta inlägg. Kan du utveckla dessa tolkningsregler där, vore det toppen.

Jepp....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.