Vi bor i ett hus byggs 1913. Dessvärre är huset inte alltid väl tilltaget i storlek och vi behöver nu ett ordentligt badrum. Efter som att ett av rummen i källaren står tomt tänkte vi använda det.
Huset har halvt utgrävd källare och övrigt krypgrund.
Nu till problemet, jag har endast 2,0 meter i takhöjd vilket jag tycker är lite litet.
Min första tanke är naturligtvis att sänka golvet men eftersom att jag är helt novis på sådant gör det mig lite orolig.
Så vad tror folket här på byggahus?
Är detta någon man ens borde överväga eller ska jag nöja mig med 2,0 meter och dölja rören som går i taket?

Tips mottages tacksamt.

S
2meter duger tycker jag

Överväg att dra ned rören under golv. Du kommer sannolikt ändå behöva gräva ut och isolera. Var beredd på att det kan bli ett omfattande arbete innan det är klart.

För mig blev omdränering, nytt vatten, avlopp och ett nytillkommade dagvattenrör ned till väg för att få rätt förutsättningar. Jag skulle rekommendera att kontakta en byggkonsult med goda kunsaper om fuktproblem. Men tänk först ut hur du vill ha det med golvvärme t.ex.

Golvet kan vara möjligt att sänka, men det vet man nog först sedan man grävt sig ned och kollat hur grundläggningen ser ut. Ju längre ned den går under golvet i källaren dess bättre.

Jag har 202 i tak och upplever detta OK. Jag lyckades dock få ner alla rör under golv.

Redigerat:
Tack för all feed-back.
Ni hävdar alltså att 2 meter i tak kan räcka i en källare som kommer användas till badrum. Idag duger 2 meter men då används det bara som tvättstuga och vinkällare.
Idag finns redan brunn i källarens två rum och bägge är klinkade.
Så om jag väljer att inte sänka golvet. Flytta upp rören som ligger under taket och istället lägga de i taket så kan det alltså fungera bra?
För egen del kommer det garanterat göra det då jag endast är 176 cm och tjejen 164 cm men frågan är om eventuella köpare i framtiden kommer acceptera det?

v_skogh skrev:
Tack för all feed-back.
Ni hävdar alltså att 2 meter i tak kan räcka i en källare som kommer användas till badrum. Idag duger 2 meter men då används det bara som tvättstuga och vinkällare.
Idag finns redan brunn i källarens två rum och bägge är klinkade.
Så om jag väljer att inte sänka golvet. Flytta upp rören som ligger under taket och istället lägga de i taket så kan det alltså fungera bra?
För egen del kommer det garanterat göra det då jag endast är 176 cm och tjejen 164 cm men frågan är om eventuella köpare i framtiden kommer acceptera det?
Ingen har klagat hos mig. Med under golv menade jag under badrumsgolvet inte i tak. Men om det går, vilket jag är tveksam till eftersom taket är en bärande konstruktion, så varför inte.

Om golvet inte nyligen är renoverat och isolerat så måste du ändå räkna med att bryta upp detta. Samtidig byts avloppet. Du kommer att vilja ha isolering i golvet. Utan blir det svinkallt och golvvärme kan man glömma helt att ha.

Om du berättar hur konstruktionen ser ut idag och vad ni vill åstakomma så finns det många här som kan råda dig. Sök och läs de trådar som redan finns om bad/våtrum i källaren. Dessa borde besvara dina flesta frågor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.