Sågat upp ett hål i golvspånet för att höja min IDO Secur brunn. Den satans brunnen går ej att höja upp önskvärda 12 mm för det sitter föstöron i underkant som ska skruvas i reglar. Från fästöra till överkant brunnfläns är det bara 22 mm och ingen förhöjningsring finns:( Borde vara förbjudet att sälja sånt skit:mad:
Nu måste jag ändå byta brunnen. Jag ska ha ett +12 mm montage (fläns över spånskiva) för spackel ska på.
Finns någon här som kan rekommendera en brunn utan montageplatta ?
Eller hur göra?

Secur kom till för att det fanns dåligt med golvbrunnar på marknaden som var säkra mot vattenskador, den bästa brunnen på marknaden på sin tid. Vet inte om den kanske utgått nu? Tillverkaren Ido håller ju annars på med porslin som huvudsysselsättning så brunnen som togs fram av det svenska bolaget passade kanske inte riktigt in. Förhöjningsring finns.
RSK: 711 40 76
Upplagd: 1986-03-17
Benämning: Nivåring Secur Ido 95001 (Ido Badrum AB)
Lev. Artnr: 1
Längre beskrivning
NivåringTillhör Produktgrupper
11 Betäckningar / Brunnar > Brunnar > Inomhus > Tillbehör

Logistikuppgifter Leveransenhet: st
Förpackningstyp St/förp Vikt (kg) Längd (mm) Bredd (mm) Bredd2 (mm) Höjd (mm) Volym (dm3) EAN
påse/plastpåse 1 0,100 180 180 30 0,972

Tack för svaret Cheever. Vart hittade du det urklippet från?
Pratat med IDO och de sa att det inte fanns någon förhöjningsring till brunnen. Nivåringen är tydligen för silen enl reservdelslistan. Brunnen är det inget fel på. Sitter skruvad klämring till och med och den sitter riktigt stadigt monterad.
Jag kom på att jag kan fräsa ur för fästöronen på spånskivans undersida och på så sätt höja upp brunnen 12 mm. Måste väl funka?
Nivåring för sil är det du har hittat.

från vvsinfo.se
Ja, i dagligt tal/andra fabrikat kallas dessa förhöjningsring och används just vid förhöjning av silen. Jag kanske missuppfattade dig eller läste slarvigt och du ville höja hela brunnen, en annan manöver såklart som man inte använder förhöjningsring till och du verkar ha löst det hela på egen hand nu. Borde funka :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.