Hej!
Jag har ett gammalt hus från 1962 med torpargrund och plankor både i vägg (15 mm ) o golv (20mm). I vägg är det 60 cc mellan reglarna och i golv 55 cc mellan reglarna.I badrummet har det stått en gammal varmvattenberedare som har åkt ut. Där skall nu en ny varmvattenberedare in som är en ca 2 meter hög.Tyvärr måste den stå i badrummet, finns ingen annan plats.

Badrummet är 2,6 x 1,7 meter.På alla väggar och tak finns Tretex. På golvet ligger en våtrumsmatta med en plywood under och sedan plankgolvet.Längst in i badrummet hade jag tänkt ha ett inkaklat badkar. Alltså blir det nya fallet längst bort från dörren.

Väggen: Jag har tänkt riva ner Tretex på alla väggar (som ska bort) och köra masterboard 1200x2500mm enkel masterboard skiva. Funderar på Lipbord. Vad är prisskillnaden? Det är 60cc mellan reglarna i väggen men eftersom jag har plankvägg (15mm) också så bör väl det funka. Därefter tänkte jag köra med LIP VS 20 ångspärr. Fiberremsa i hörnorna och rör manschetter runt plexirör med LIP VS 30 som även rullas ut över hela väggarna. Därefter fix och kakel (26x33cm stora plattor som är 6mm tjocka).

Golvet: Här har jag tänkt riva ut mattan och plywooden så att bara plankorna (20 mm) är kvar. Funderar på att lägga vattenburen golvvärme. Det är 55cc mellan reglarna i golvet.
Alltså ev. följande:
20 mm golvplankor på reglarna.
primer
armeringsnät
fästa vattenslingorna i nätet+ev16 mm rör
flytspackla min 36 mm
sedan blir det tätskikt
därefter klinker (marmor 10x10 mm, tjocklek 1 cm)

Mina frågor:
Fråga 1: Väggen:
Tror ni att det räcker med ett lager masterboard eftersom jag har 15 mm plank i väggen.
Sedan går det bra med endast masterboard och LIP VS 20 o 30? Inget mera behövs väl? Vad är prisskillnaden mellan Lipboard och Masterboard någon som vet det?

Fråga 2: Golvet
Se ovan. Har jag tänkt rätt? Går det bra med 55 cc mellan bjälkarna i golvet när rummet är 2,6 x 1,7 meter?

Bifogar bilder.

• Bild 187.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 188.jpg
    Skapa konto
  • Bild 189.jpg
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.