2 998 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Ekplankor som väggbeklädnad i badrum?
Hej!
Kan man bygga badrum med väggar av ekplankor? (Och kanske
åldersbeständigplast ev i samverkan med någon våtrumsgrundad
yta därunder.) Det kommet att duschas cirkus en ggr per dag i det
aktuella badrummet .
Mvh
Kan man bygga badrum med väggar av ekplankor? (Och kanske
åldersbeständigplast ev i samverkan med någon våtrumsgrundad
yta därunder.) Det kommet att duschas cirkus en ggr per dag i det
aktuella badrummet .
Mvh
En polare har det, funkar hur bra som helst. Han har det på väggen där handfatet är och därmed ca 1,5 meter till duschen. Nybyggda badrum brukar har ventilation så har man inte eken i duschen så är det ju inget problem. Själv har jag pärlspont i två av badrummen, på alla väggar utom precis i duschen. Fungerar hur bra som helst där oxo (iförsig bara 5 år gammalt).
Borde ju funka att ha det i duschen oxo såvida man inte sabbar tätskicktet vid uppsättning samt har god ventilation. Men är det som Raceman skriver att det reser sig så kanske det inte blir lika snyggt.
Borde ju funka att ha det i duschen oxo såvida man inte sabbar tätskicktet vid uppsättning samt har god ventilation. Men är det som Raceman skriver att det reser sig så kanske det inte blir lika snyggt.
Det kan nog funka, men jag skulle undvika att ha det i själva duschen. Du ska absolut inte lägga dubbla tätskikt, dvs du ska inte ha åldersbeständig plast utan använda riktiga tätskikt, se branshreglerna, jag föredrar själv gvk's regelverk. Viktigt också att du inte gör en massa hål i tätskikten, dvs skruva eller spika inte upp eken, limma upp den. Det kan vara lämpligt att använda plastmatta som tätskikt, eftersom den är lite tjockare och mer tålig än vanlig tätskiktsfolie, tänk på att limmet måste funka med både träet och underlaget. Läs på mycket om vad som gäller och hur man bygger våtsäkra badrum,det finns mycket info på nätet.
Hur har du tänkt dig behandla eken, olja eller lack?
Att träet reser sig vid fukt som nån sa gäller för obehandlat trä, eller oljat uttorkat. Däremot rör sig träet, särskilt vid fuktvariationer över sommar och vinter, så det måste finnas utrymme för det och att nåta träet kan vara en lösning.
Hur har du tänkt dig behandla eken, olja eller lack?
Att träet reser sig vid fukt som nån sa gäller för obehandlat trä, eller oljat uttorkat. Däremot rör sig träet, särskilt vid fuktvariationer över sommar och vinter, så det måste finnas utrymme för det och att nåta träet kan vara en lösning.
Ja det var ju ett mycket informativt svar - verkar innehålla sådant jag
funderat på och dessutom sådant jag inte tänkt på. Anledningen till
att jag funderar främst på ek är att jag kan köpa det förmånligt från en
grannes brädproduktion - både billigt och trevligt "lokalt". Tack så myc-
ket för hjälpen.
Mvh
funderat på och dessutom sådant jag inte tänkt på. Anledningen till
att jag funderar främst på ek är att jag kan köpa det förmånligt från en
grannes brädproduktion - både billigt och trevligt "lokalt". Tack så myc-
ket för hjälpen.
Mvh
Klicka här för att svara