31 509 läst ·
5 svar
32k läst
5 svar
Torka fuktskada med fläkt eller avfuktare?
Hej!
Har hittat en fuktskada i duschen. Det har gått upp i skarven mellan golv och vägg som låg dikt an. Hur torkar man ur på bästa sätt? Det rör sig om en yta på ca 5 cm i diameter. Är det byggfläkt som gäller eller avfuktare? Kanske rentav kupevärmare? Vi hade hit hantverkare som mätte men glömde att fråga om detaljerna på hur man åtgärdar. Nån som har en aning?
Har hittat en fuktskada i duschen. Det har gått upp i skarven mellan golv och vägg som låg dikt an. Hur torkar man ur på bästa sätt? Det rör sig om en yta på ca 5 cm i diameter. Är det byggfläkt som gäller eller avfuktare? Kanske rentav kupevärmare? Vi hade hit hantverkare som mätte men glömde att fråga om detaljerna på hur man åtgärdar. Nån som har en aning?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Det effektivaste är att ha det extra varmt i rummet och ha mycket bra ventialtion. En avvfuktare fixar båda dessa grejer samtidigt.
Budgetlösningen är väl en 2 kW-fläkt och kanske nån fläkt som ökar luftomsättningen dvs drar ut den fuktiga luften utomhus.
Budgetlösningen är väl en 2 kW-fläkt och kanske nån fläkt som ökar luftomsättningen dvs drar ut den fuktiga luften utomhus.
Tusen tack för svar!
thomasx: Nej, helt säker är jag inte, men vi tänkte torka ur så det inte blir värre och sätta igen det en månad eller två för att därefter åtgärda hela badrummet. Vi har bara en dusch så vi behöver kunna använda det, men gissningsvis så upptäckte vi sprickan tillräckligt fort. Har undersökt många gånger innan så vi hoppas på det iaf. Ingen lukt alls heller.
thomasx: Nej, helt säker är jag inte, men vi tänkte torka ur så det inte blir värre och sätta igen det en månad eller två för att därefter åtgärda hela badrummet. Vi har bara en dusch så vi behöver kunna använda det, men gissningsvis så upptäckte vi sprickan tillräckligt fort. Har undersökt många gånger innan så vi hoppas på det iaf. Ingen lukt alls heller.
Det låter inte värre än att en kupevärmare torkar det där ganska kvickt. Om ni sen åtgärdar hela badrummet inom ett par månader är det inte hela världen om det ligger lite fukt på djupet nu.enna skrev:Tusen tack för svar!
thomasx: Nej, helt säker är jag inte, men vi tänkte torka ur så det inte blir värre och sätta igen det en månad eller två för att därefter åtgärda hela badrummet. Vi har bara en dusch så vi behöver kunna använda det, men gissningsvis så upptäckte vi sprickan tillräckligt fort. Har undersökt många gånger innan så vi hoppas på det iaf. Ingen lukt alls heller.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden