13 257 läst ·
8 svar
13k läst
8 svar
Vola-blandare + inbyggnadsbox?
Vi skall ha en Vola-blandare i ett av våra badrum (http://vola.com/Default.aspx?id=39). Rörläggaren pratade om en "inbyggnadsbox"- vad är det för något och är det någon som vet om det finns någon som kan tänkas passa till blandaren vi skall ha?
Ni borde rimligtvis köpa monteringsmaterialet ni behöver från Vola. Är rätt mycket som ska monteras innan du sätter skivor i badrummet när du monterar en sådan blandare.
http://vola.com/filedata/1/product_data/mounting/PDF/mnt_100-200M-200V-400DV-2100-2400.pdf
http://vola.com/filedata/1/product_data/mounting/PDF/mnt_100-200M-200V-400DV-2100-2400.pdf
Volas blandare är godkända för inbyggnad utan box - det är liksom det som är det fina med dem! De är ensamma om att ha ett godkännande - du kan gå in på SITACs hemsida och skriva ut godkännandena om du får problem med tvivlande montörer.
Sen kräver organisationen SÄKER VATTEN att du inte har dolda kopplingar i väggen - det är ju iofs en intresseorganisation och inte myndighet eller organisation som har något mandat att utfärda regler. Det är bara rekommendationer det handlar om. En "inbyggnadsbox" är vad som används av de företag som marknadsför blandare som INTE är godkända för inbyggnad och som ändå vill installera i vägg!
Antagligen så är det detta din installatör pratar om, så han vill antagligen lägga kopplingarna i ett utrymme med inspektionslucka, det kan man ju lösa snyggt om man t.e.x. har en garderob på andra sidan väggen eller något liknande...
Ur försäkringsbolagens synvinkel så skulle jag tro att det räcker med att du använder rör-i-rör och en läckageindikering i form av en slits eller liknande nere vid golvet så att ett eventuellt läckage synliggörs och du kan bryta upp och åtgärda.
Viktigt att tänka på och något som MÅNGA missar är att du inte kan köpa Vola billigt i Danmark eller Tyskland för installation i Sverige - och detta gäller inbyggnadsprodukter - då blandarna levereras med en speciell installationssats med s.k. PEX-boxar, trycksäkra plastboxar som monteras över kopplingarna, detta just för den svenska marknaden. Dessa boxar är en förutsättning för att du skall ha en godkänd installation enligt SITACs godkännande i Sverige och för att du ska erhålla garantier ifrån Vola - annars står du där om något händer! Dessa boxar kan du nog köpa löst ifrån Vola i Sverige men de kostar en del och då blir importblandaren inte så billig längre och garantin gäller nog inte om du köpt blandaren utomlands och sen köper till boxarna, inte helt säker på det men troligt...
Kolla vad som gäller med ditt försäkringsbolag och leta upp en installatör som är van att arbeta med Vola, det finns en del andra egenheter som är viktiga att hålla koll på när man arbetar med dessa blandare för att det inte ska bli fel!
Lycka till.
Sen kräver organisationen SÄKER VATTEN att du inte har dolda kopplingar i väggen - det är ju iofs en intresseorganisation och inte myndighet eller organisation som har något mandat att utfärda regler. Det är bara rekommendationer det handlar om. En "inbyggnadsbox" är vad som används av de företag som marknadsför blandare som INTE är godkända för inbyggnad och som ändå vill installera i vägg!
Antagligen så är det detta din installatör pratar om, så han vill antagligen lägga kopplingarna i ett utrymme med inspektionslucka, det kan man ju lösa snyggt om man t.e.x. har en garderob på andra sidan väggen eller något liknande...
Ur försäkringsbolagens synvinkel så skulle jag tro att det räcker med att du använder rör-i-rör och en läckageindikering i form av en slits eller liknande nere vid golvet så att ett eventuellt läckage synliggörs och du kan bryta upp och åtgärda.
Viktigt att tänka på och något som MÅNGA missar är att du inte kan köpa Vola billigt i Danmark eller Tyskland för installation i Sverige - och detta gäller inbyggnadsprodukter - då blandarna levereras med en speciell installationssats med s.k. PEX-boxar, trycksäkra plastboxar som monteras över kopplingarna, detta just för den svenska marknaden. Dessa boxar är en förutsättning för att du skall ha en godkänd installation enligt SITACs godkännande i Sverige och för att du ska erhålla garantier ifrån Vola - annars står du där om något händer! Dessa boxar kan du nog köpa löst ifrån Vola i Sverige men de kostar en del och då blir importblandaren inte så billig längre och garantin gäller nog inte om du köpt blandaren utomlands och sen köper till boxarna, inte helt säker på det men troligt...
Kolla vad som gäller med ditt försäkringsbolag och leta upp en installatör som är van att arbeta med Vola, det finns en del andra egenheter som är viktiga att hålla koll på när man arbetar med dessa blandare för att det inte ska bli fel!
Lycka till.
Medlem
· Västra Götalands län
· 78 inlägg
SITAC har inte så mycket att säga till om detta heller tyvärr. Det är Boverkets regler man följer. Läs Kap. 6:625 Utformning:Arkitekten2 skrev:
"...Installationer för tappvatten som är dolt placerade och inte inspekterbara, t.ex. i
schakt, väggar, bjälklag eller bakom fast inredning, ska utföras utan fogar..."
Vill man vara väldigt snäll mot Vola kan man tycka det är en tolkningsfråga men jag och de flesta med mig tycker det är solklart att Volas lösning kräver en inspektionslucka. Eller dubbelvägg som du kan riva om något händer.
Vola är mycket svävande med svar kring deras inbyggnad, och säger att det är godkänt men inte på vilket sätt. Att vara godkänt av SITAC betyder inte ett smack i detta fallet.
Boverket - du tänker på BBR:en, men den gäller ju bara nybyggnad - inte ROT. Detta kan ju lika gärna gälla en renovering av ett badrum...
Att dolda installationer skall utföras utan fog - det är ju därför den omtalade PEX-boxen tillkommit på den svenska marknaden och gjort SITAC godkännandet möjligt. Jag har svårt att se att SITACs godkännande inte skulle vara värt ett smack - det är ju det som gör att du säkrar upp användningen av Vola produkten enligt byggnadsverkslagen (BVL 19§).
Kikar man vidare på de allmänna råden i BBR så vill jag minnas att det står att dragningen bör utformas så att läckage kan upptäckas - med skyddsrör och slits t.ex. - vid dolt montage.
Att dolda installationer skall utföras utan fog - det är ju därför den omtalade PEX-boxen tillkommit på den svenska marknaden och gjort SITAC godkännandet möjligt. Jag har svårt att se att SITACs godkännande inte skulle vara värt ett smack - det är ju det som gör att du säkrar upp användningen av Vola produkten enligt byggnadsverkslagen (BVL 19§).
Kikar man vidare på de allmänna råden i BBR så vill jag minnas att det står att dragningen bör utformas så att läckage kan upptäckas - med skyddsrör och slits t.ex. - vid dolt montage.
Medlem
· Västra Götalands län
· 78 inlägg
Visst vässa jag till det lite med "inte ett smack". Men varför skriver de i sitt typgodkännandebevis att de uppfyller 1:a stycket och sista meningen i 2:a stycket? Precis som de undviker frågan om inspektionslucka. Eller tolkar jag det galet?
I andra stycket 6:625 så skriver man om att dolda fogar ej är tillåtet - det gäller ju inte Volas blandare och därför är stycket undantaget i typgodkännandet - det är ju just detta som är unikt med Volas blandare och som gör inbyggnaden godkänd.
Förutom alla andra fördelar med dessa blandare då
Förutom alla andra fördelar med dessa blandare då
Medlem
· Västra Götalands län
· 78 inlägg
Härligt att få ett undantag i BBR att inte Tapwell och Oras som satsat på inspekterbart insåg detta. De borde lära sig lite av Danskarn! Bajsnödiga regler... Ja då undantar vi oss själva från dem. Kannon!
Funderar på lite liknande undantag till mig själv, typ undantag från skatteplikten eller nån sån där jobbig lag som inte funkar så bra för just mig. Danskar är bra sköna. If you can't beat them... Join them!
Funderar på lite liknande undantag till mig själv, typ undantag från skatteplikten eller nån sån där jobbig lag som inte funkar så bra för just mig. Danskar är bra sköna. If you can't beat them... Join them!
Ja, man undrar ju varför Tapwell som kopierat allt annat som har med Vola att göra - formgivning, sortiment , marknadsföring etc. - inte bara kopierat PEX-boxarna också! 
Antingen har danskarna patenterat lösningen eller så är problematiken mer komplex och lösningen dyrare än vad det först ser ut som - det handlar ju ändå om 4bars tryck...
Antingen har danskarna patenterat lösningen eller så är problematiken mer komplex och lösningen dyrare än vad det först ser ut som - det handlar ju ändå om 4bars tryck...
Klicka här för att svara