Hej!

För två dagar sedan började det droppa vatten på golvet vid sidan av toaletten. Det droppade från rören med ungefär en droppe var 5:e sekund. Idag så har frekvensen av dropparna ökat och jag känner att jag måste ta tag i saken men är rätt grön när det gäller VVS etc.

Jag har lokaliserat att vattnet kommer från "plastbiten" på undersidan av toaletten (se bilder).

http://i1202.photobucket.com/albums/bb369/eyraaz/bilder.jpg

Någon som vet hur jag kan avhjälpa problemet?

Ps.
Den tredje bilden visar hur vattnet går in i badrummet och är till vänster av toalettstolen.
Ds.

Tack på förhand!

Hitta avstängningen till toaletten och stäng den töm toaletten på vatten som vanligt.
Köp en tub sanitetssilicon torka torr kring läckan täta och låt torka 1dygn sätt på vattnet klart!

Tittade på bilden efter jag postade mitt första förslag och du har läckage på trycksidan och bör byta gängtejp eller lin om kopplingen är hel annars behöver du en reservdel till toaletten

byggarätt skrev:
Tittade på bilden efter jag postade mitt första förslag och du har läckage på trycksidan och bör byta gängtejp eller lin om kopplingen är hel annars behöver du en reservdel till toaletten

Tack för svar!

Går det att se om kopplingen är hel utan att demontera hela toaletten?
Om den är hel och gängtejp eller lin som du skrev behöver bytas, förstår lämpligt byggvaruhus vad jag menar om jag säger exakt så? :)

Gängtejp/lin funkar om läckaget är i själva gängan, vilket är det troliga om det läcker där du ringat in.

Det räcker att du lossar kranen och stosen in i toaletten, du behöver inte montera loss hela toaletten.

Butiken vet precis, till lin behöver du pasta också, det är lite klurigare med lin och pasta än med gängtejp, men man kan efterjustera om det behövs. Det finns dock gängtejp som går att efterjustera nu också, men den är betydligt dyrare. Be butiken visa dig hur du ska använda tejpen/linet och hur mycket du ska ha på. En rulle vanlig gängtejp kostar inte mer än en tia.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.