Ska jag bygga väggar av leca eller regel och gips?

Så här är det. Jag har en källare där jag ska bygga badrum. Golvet är en gjuten platta med vattenburen golvvärme. Ytterväggarna är 25 cm lecasten som är putsat på utsidan. Nu är det snart dags för att sätta igång själva byggandet av badrummet. Jag behöver sätta upp 2 innerväggar. Min plan för början var att bygga inneväggarna med 10 cm lecasten. Sen putsa alla 4 väggarna på insidan. Tätskikt och kakel. Men nu frågade en kompis varför jag inte bygger med träregel och gips som alla andra. Jag har ju tänkt på detta och en lecasten blir ju inte förstörd om den skulle råka bli blöt. Blir gipsen blöt så är ju istort sett hela väggen kass. Det finns ingen risk för vattenskador utifrån de andra källarutrymmena eftersom panna och tvättmaskin har 4 cm lägre golvyta än resten av källaren. Nu är jag iofs inte rädd för några vattenskador men det finns många andra för och nackdelar med leca/regel och gips. Det är ju olika tätskikt för olika underlag med.
Väggarna blir 350 och 230 cm långa. Klara allt själv men att putsa väggar och få det spikrakt är jag inte kung på men just den delen kan jag betala proffs för. En gipsvägg kan jag bygga spikrak.

Nackdelen med leca hela väggen är översta lagret. Innertaket finns redan. Det blir krångligt med sista stenen.

Så vad tycker ni? Hel leca vägg? Hel trä/gipsvägg?

För nackdelar med olika material?

Med gips menar jag våtrumsskiva.

Redigerat:
Skivor med plåtskenor/reglar går min röst till, du slipper du rörelser pga träreglar och slipper leta spikraka reglar på brädgården, snabbt och enkelt och få upp. Betydligt snabbare att få upp en att mura/putsa. Där du riskerar fukt ska du väl ändå dessutom inte köra pappklädd gips?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.