2 570 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Lägga dubbla golvvärmeslingor? När man ändå håller på..
Håller på att planera mitt första badrum och har lite lösa tankar som jag gärna testar på er erfarna:
Vore det inte smart att när man ändå lägger golvvärme så lägger man ner två slingor och kopplar in den ena. Skulle den av nån anledning gå sönder så har man en till i beredskap?
Det rör sig bara om max 4 kvm så ledningen är ingen större kostnad.
Hur gör man annars om man får ett brott? Kan man mäta upp brottstället och hacka sig ner för en reparation?
Jag förstår att detta inte är brukligt och antagligen onödigt, vad säger ni?
mvh Mats
Vore det inte smart att när man ändå lägger golvvärme så lägger man ner två slingor och kopplar in den ena. Skulle den av nån anledning gå sönder så har man en till i beredskap?
Det rör sig bara om max 4 kvm så ledningen är ingen större kostnad.
Hur gör man annars om man får ett brott? Kan man mäta upp brottstället och hacka sig ner för en reparation?
Jag förstår att detta inte är brukligt och antagligen onödigt, vad säger ni?
mvh Mats
Det går att laga, alla stora fabrikat i Sverige har firmor som felsöker och reparerar vid behov.
Ok, om man kan felsöka och reparera, så känns det som overkill kanske. Bara man ser till att ha några golvplattor över. Men tätskiktet kommer ju att pajas om man "reparerar". Det talar alltså för dubbellläggning 
En golvvärmeslinga är med mina mått inte speciellt dyr. Det blir inte heller speciellt dyrt att låta elektrikern lägga en extra slinga.
Sedan är det inte helt ovanligt med ett slingbrott. Då är det ganska billigt att ringa på elektrikern.
Se det som en fördyrande försäkringspremie.
Ett badrum håller ju ändå inte i en evighet. Till slut blir det också omodernt.
Sedan är det inte helt ovanligt med ett slingbrott. Då är det ganska billigt att ringa på elektrikern.
Se det som en fördyrande försäkringspremie.
Ett badrum håller ju ändå inte i en evighet. Till slut blir det också omodernt.
Inga problem, dom som jobbar med detta gör så att det fungerar ang tätskiktet enl kraven från försäkringsbolagen.OHMSWEETOHM skrev:
Att spara några plattor är smart
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det finns ju vissa normer när den läggs och bland annat är det att inte slingorna skall ligga för tätt och ska man lägga dubbla lär de ju hamna för tätt och risken är kanske då att den som används skadar den andra, men inte vet jag...
Känns dock overkill... Lägg hellre pengar på en kvalitetsslinga från början och låt en erfaren installatör lägga den så den inte riskerar gå sönder innan den börjat användas...
Känns dock overkill... Lägg hellre pengar på en kvalitetsslinga från början och låt en erfaren installatör lägga den så den inte riskerar gå sönder innan den börjat användas...
Klicka här för att svara