8 699 läst ·
6 svar
9k läst
6 svar
läckande kopparrör
hej jag har ett "delikat" problem!
jag har ett varvattenrör som går från min vv beredare som läcker ytterst lite, hålet kan inte vara större än spetsen på en nål men hur som haver läcker det !
hur lagar jag detta ? det är i en böjj och på motsatta sidan av läckan så är det en sammansvetsning med ett annat rör i en mindre dimension!
kan man löda ? isf. vad behöver jag för verktyg? jag vill verkligen inte lägga en massa pengar på detta !
kommer man upp i rätt temperatur med en såndär liten gasbrännare ? vad är det jag skall löda på med ? tenn?
tacksam för svar !
mvh// trött husägare
jag har ett varvattenrör som går från min vv beredare som läcker ytterst lite, hålet kan inte vara större än spetsen på en nål men hur som haver läcker det !
hur lagar jag detta ? det är i en böjj och på motsatta sidan av läckan så är det en sammansvetsning med ett annat rör i en mindre dimension!
kan man löda ? isf. vad behöver jag för verktyg? jag vill verkligen inte lägga en massa pengar på detta !
kommer man upp i rätt temperatur med en såndär liten gasbrännare ? vad är det jag skall löda på med ? tenn?
tacksam för svar !
mvh// trött husägare
För det första är det bra att ta reda på vad det är lött med från början tenn eller koppar? Kan du ta en del av ledningen altså inte löda på plats? Är det lött med koppar rengör ordentligt med typ fil eller nåt lite grann sedan ska det nog gå att bara värma ihop (har gjort det själv, funkade) Är det lött med tenn noggrann rengöring fluss och löd. Smälttemp på fosforkopparlod 700 gr tenn 250-300 gr. Lycka till
Att laga ett rör på mitten får man nog se som en tillfällig lösning, kapa bort en bit rör så att du kan skarva med klämringskopplingar för stunden. Fundera sedan över om det inte är dags att byta ut alltihopa.
Hoppas du ursäktar, men det känns inte riktigt som att du har den kunskap som krävs för att laga din skada genom lödning. Eller kanske har du mer koll än vad som framgår. Du får absolut inte ha något vatten i röret när du löder och om du ska löda på plats måste du skydda bakomvarande vägg/inredning/vitvaror, sen ska du inte bara ha lod, utan flussmedel också.
Jag tycker som redan nämnts, byt till en klämringskoppling, det löser problemet enkelt och snabbt. Mycket enklare än lödning för en som inte lött innan.
Se bara till att du vet vad du gör, varken gasbrännare eller vattenskador är att leka med.
Jag tycker som redan nämnts, byt till en klämringskoppling, det löser problemet enkelt och snabbt. Mycket enklare än lödning för en som inte lött innan.
Se bara till att du vet vad du gör, varken gasbrännare eller vattenskador är att leka med.
Klicka här för att svara