4 161 läst · 6 svar
4k läst
6 svar
Duschblandare uppåt eller nedåt?
I mitt kök i hyreslägenheten i Minsk har jag en engreppsblandare som är felmonterad, d.v.s. varmt och kallt är omkastade. Det funkar dåligt. Om jag vrider helt mot rött får jag kallt vatten, om jag vrider helt mot blått för jag hett vatten. Allt däremellan är helt oförutsägbart. Men det kanske beror på kvalitén på blandaren (som är ganska ny).
Tror det är exakt så en termostatblandare skulle reagera om man kopplar in den omvänt.. Jag är tämligen säker på det, dvs endera bara kallt eller bara varmt, och det man får ut däremellan blir vad som helst, eftersom termostaten inte kan reglera. När termostaten vill ha in mer varmvatten får den ju bara in mer kallvatten och tvärtom. Svängigt, minst sagt!GunnarM skrev:I mitt kök i hyreslägenheten i Minsk har jag en engreppsblandare som är felmonterad, d.v.s. varmt och kallt är omkastade. Det funkar dåligt. Om jag vrider helt mot rött får jag kallt vatten, om jag vrider helt mot blått för jag hett vatten. Allt däremellan är helt oförutsägbart. Men det kanske beror på kvalitén på blandaren (som är ganska ny).
Liknande trådar
-
duschblandare som direkt ger varmt eller kallt
Badrum -
Bygga uppåt eller köpa nytt?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Blandarfäste eller duschblandare med uttag för utanpåliggande ledning
Badrum -
Duschblandaren antingen svinvarm eller svinkall
Vatten & Avlopp -
Blandare. Är kallt vatten med vredet uppåt eller framåt?
Vatten & Avlopp