Hej gott folk, jag är novis vad gäller bygg i allmänhet och hoppas ni kan hjälpa mig med er expertis.
Olyckligtvis så tappade jag en relativt tung vattenflaska på mitt klinkergolv i badrummet, det blev en spricka i golvet (1,5 x 1 cm) och detta täpptes till med silikon. Min fråga är således om det finns risk för att fuktspärren har skadats eller om det finns risk finns en överhängande risk för framtida fuktskada.
Av bilderna att döma, vad anser ni?
Tack på förhand!
Olyckligtvis så tappade jag en relativt tung vattenflaska på mitt klinkergolv i badrummet, det blev en spricka i golvet (1,5 x 1 cm) och detta täpptes till med silikon. Min fråga är således om det finns risk för att fuktspärren har skadats eller om det finns risk finns en överhängande risk för framtida fuktskada.
Av bilderna att döma, vad anser ni?
Tack på förhand!
Som golvläggare själv så tror jag inte man kan svara på detta med det man ser. Det räcker att det är ett hål som en nålspets för att tätskicktet anses som icke fungerande. Speciellt på golv eftersom detta är våtzon 1.
Mitt tips är att ta upp plattan. Se om det är sönder och isf svetsa om det är matta under eller måla nytt tätskick alternativt "spackla" med aquatät
Mitt tips är att ta upp plattan. Se om det är sönder och isf svetsa om det är matta under eller måla nytt tätskick alternativt "spackla" med aquatät
Det finns inga "täta" skikt.
Men en fuktskada uppstår bara när det underliggande materialet inte klarar av att transportera bort den fukt som trängt igenom.
Vad är störst risk för fuktskada?
Låta det vara som det är eller att försöka reparera?
Att fylla med silikon hjälper inte, eftersom det rinner in fukt i fogen.
Dessutom, såg jag att skadan var framför toaletten. Den delen av golvet brukar ju inte vattenbegjutas eller?
Därför bör fukthalten i fogmassan vara ganska låg där.
Men en fuktskada uppstår bara när det underliggande materialet inte klarar av att transportera bort den fukt som trängt igenom.
Vad är störst risk för fuktskada?
Låta det vara som det är eller att försöka reparera?
Att fylla med silikon hjälper inte, eftersom det rinner in fukt i fogen.
Dessutom, såg jag att skadan var framför toaletten. Den delen av golvet brukar ju inte vattenbegjutas eller?
Därför bör fukthalten i fogmassan vara ganska låg där.
Ja, det finns en uppenbar risk att det blivit hål i tätskiktet. Beroende på typ av tätskikt så går det att laga genom att ta bort den trasiga och kanske någon klinkersplatta till, fixa tätskiktet och lägga dit nya klinkerplattor.
Om det är ett rollat tätskikt går det tydligen inte att laga tätskiktet med mindre än att man gör om hela badrummet, men varför det är så har jag aldrig fått klart för mig.
I ditt fall får vi hoppas att tätskiktet är helt eller går enkelt att laga. Att byta till hel en hel klinkersplatta är det mindre besväret.
Om det är ett rollat tätskikt går det tydligen inte att laga tätskiktet med mindre än att man gör om hela badrummet, men varför det är så har jag aldrig fått klart för mig.
I ditt fall får vi hoppas att tätskiktet är helt eller går enkelt att laga. Att byta till hel en hel klinkersplatta är det mindre besväret.
Klicka här för att svara