9 072 läst ·
12 svar
9k läst
12 svar
Badrum med golv och väggar i betong
Någon som har erfarenhet utav detta?
Någon som vet vad det kan kosta jämför med traditionellt klinker/kakel?
Jag och min sambo har fastnat för det efter att vi sett det på pinterest.
Tanken är att ha en toa och ett badkar i det badrummet, ingen egentlig dusch.
Vart kan man hitta någon som utför detta? Vi bor i södra Sverige.
Tacksam för svar!
Någon som vet vad det kan kosta jämför med traditionellt klinker/kakel?
Jag och min sambo har fastnat för det efter att vi sett det på pinterest.
Tanken är att ha en toa och ett badkar i det badrummet, ingen egentlig dusch.
Vart kan man hitta någon som utför detta? Vi bor i södra Sverige.
Tacksam för svar!
Det är träbjälklag! Källare under.
Det är tänkt att vara betongyta ja, ytbehandling vet jag inte vad det finns att välja mellan, men det får ju vara slipad och polerad antar jag?
Det är tänkt att vara betongyta ja, ytbehandling vet jag inte vad det finns att välja mellan, men det får ju vara slipad och polerad antar jag?
Nej vi vill ha det korrekt utfört.
Hur lyder problematiken? Att betong suger åt sig vatten?
Hur lyder problematiken? Att betong suger åt sig vatten?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Ja betong suger vatten. Har du då trä under så kommer detta troligen att mögla och murkna.
Jag misstänker att det inte finns något typgodkänt system för denna lösning. Därmed kommer ingen att kunna utföra det på ett sätt som av försäkringsbolaget kan uppfattas som fackmannamässigt.
Jag skulle föreslå att du kontaktar några tillverkare av tätskikt. Det är tänkbart att någon av dem har testresultat från en sådan konstruktion. Eller kan föreslå ett utförande som tekniskt sett blir likvärdigt en vanlig kakel/klinkerlösning.
Stora tillverkare är Weber, LIP Ardex och Mapei. De har alla bra kundsupport som man kan ställa frågor till även som privatperson (även om några av dem skriver att de bara svarar till plattsättarfirmor). Ardex är lite av Rolls Royce i branschen, de har en stor bredd av produkter för "udda lösningar". Så jag skulle ställa störst hopp till att Ardex kan föreslå en lösning.
Weber är samtidigt stor tillverkare av betong så de kan mycket väl också ha systemkunnandet som behövs för ett betongbadrum.
Jag misstänker att det inte finns något typgodkänt system för denna lösning. Därmed kommer ingen att kunna utföra det på ett sätt som av försäkringsbolaget kan uppfattas som fackmannamässigt.
Jag skulle föreslå att du kontaktar några tillverkare av tätskikt. Det är tänkbart att någon av dem har testresultat från en sådan konstruktion. Eller kan föreslå ett utförande som tekniskt sett blir likvärdigt en vanlig kakel/klinkerlösning.
Stora tillverkare är Weber, LIP Ardex och Mapei. De har alla bra kundsupport som man kan ställa frågor till även som privatperson (även om några av dem skriver att de bara svarar till plattsättarfirmor). Ardex är lite av Rolls Royce i branschen, de har en stor bredd av produkter för "udda lösningar". Så jag skulle ställa störst hopp till att Ardex kan föreslå en lösning.
Weber är samtidigt stor tillverkare av betong så de kan mycket väl också ha systemkunnandet som behövs för ett betongbadrum.
Redigerat:
Tack så mycket för din givande information, ska kolla upp det här. Jag tror jag börjar med Weber då.hempularen skrev:Ja betong suger vatten. Har du då trä under så kommer detta troligen att mögla och murkna.
Ska ta en titt på det, tack!yonna skrev:
Har hört talas om microcement men vet inte vad det innebär, ska undersöka det vidare!Guzzi skrev:
Tack för förslaget, ska titta djupare på det.arkTecko skrev:
Okej, jag förstår det efter hempularens givande inlägg. Men jag hoppas kunna hitta en lösning ändå.Rolle85 skrev:
Tack! Aldrig hört talas om detta innan men ska definitivt göra det!Jonatan79 skrev:
För att få tex ett putsat utseende så kan man tätskikta enl konstens alla regler och därefter putsa med tex a46, det gjorde jag på ett golv, just det blev inte alls bra men det var nog mer att jag la på på tok för lite a46...
Har för mig att Ardex gjorde nån test med det så kolla med dom.
För golv om man vill ha det polerat då är det nog bara betong som gäller och då är det väl minst 40-50mm tjockt som minst
Har för mig att Ardex gjorde nån test med det så kolla med dom.
För golv om man vill ha det polerat då är det nog bara betong som gäller och då är det väl minst 40-50mm tjockt som minst
Klicka här för att svara