3 110 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Skillnad mellan duschstrålar? Tackdusch
Hej,
Det är dags för oss att kasta ut badkaret och sätta in en takdusch.
Vi har fastnat för två modeller, en där det står stråltyp "Rain" och en med stråltyp "Normal".
Är det någon som har erfarenhet av skillnaderna på dessa? Är "rain"-strålen klenare än "Normal" eller tvärtom? Eller överanalyserar jag det och det inte är märkbar skillnad? JAg tänker mig "rain"-strålen som någon typ av bekvämt sommarregn och eftersom fästmön har långt tjockt hår så vill vi inte ha någon jätteklen stråle. Samtidigt står det att rain-duschen släpper ut 17L/minut medan Normalstrålen släpper ut 9L/minut. Av budgetskäl kan vi dock inte välja lyxdusch-deluxe, utan det är någon av dessa det blir.
Dessa två duschar har vi tittat på:
Normal: http://www.buildor.se/hans-grohe-duschset-croma-160-comfort-showerpipe-160cc
Rain: http://www.buildor.se/hansgrohe-duschset-croma-160-showerpipe
Det är dags för oss att kasta ut badkaret och sätta in en takdusch.
Vi har fastnat för två modeller, en där det står stråltyp "Rain" och en med stråltyp "Normal".
Är det någon som har erfarenhet av skillnaderna på dessa? Är "rain"-strålen klenare än "Normal" eller tvärtom? Eller överanalyserar jag det och det inte är märkbar skillnad? JAg tänker mig "rain"-strålen som någon typ av bekvämt sommarregn och eftersom fästmön har långt tjockt hår så vill vi inte ha någon jätteklen stråle. Samtidigt står det att rain-duschen släpper ut 17L/minut medan Normalstrålen släpper ut 9L/minut. Av budgetskäl kan vi dock inte välja lyxdusch-deluxe, utan det är någon av dessa det blir.
Dessa två duschar har vi tittat på:
Normal: http://www.buildor.se/hans-grohe-duschset-croma-160-comfort-showerpipe-160cc
Rain: http://www.buildor.se/hansgrohe-duschset-croma-160-showerpipe
Nu varierar det säkert lite mellan olika fabrikat, men "regn"-munstycke brukar innebära att det funkar som ett hederligt gammalt duschmunstycke innan snålspolande munstycken uppfanns. Dvs. stora rejäla droppar snarare än ettriga små strålar. Om du vill jämföra med sommarregn är det mer ösregn än duggregn.E1ajas skrev:
Tänk dock på att dubbla flödet = dubbla vattenåtgången = dubbla driftskostnaden om man duschar lika länge. Dessutom ställer det större flödet lite större krav på rördimensioner och vattentryck. Om man har problem med dåligt flöde funkar det nog mindre bra.
Klicka här för att svara
