D
Jag ska placera en handdukstork ovanför toaletten. Ska snart börja med väggarna till badrummet och behöver veta var jag ska dra ut elen. Jag måste alltså välja modell ganska omgående.

Hur stor ska en handdukstork vara som sitter ovanför toaletten.

Centrum toaletten är 37-39 cm från vägg åt ena hållet och åt andra hållet är det 37-39 cm till ” duschvägg” (draperi) takhöjden är ungefär 235 cm.

En normal toalettstol typ ifö sign är 35 cm bred. Köper jag en jag en 50 eller 60 handdukstork hamnar den 14 alt 9 cm från väggen. Båda breddmåtten 50/60 känns lämpliga. Men höjden?

Ni som har en handdukstork ovanför måtten får mer än gärna ta en bild och skriva måtten.

Tusen tack på förhand.

G
D Derbyboy skrev:
Jag ska placera en handdukstork ovanför toaletten. Ska snart börja med väggarna till badrummet och behöver veta var jag ska dra ut elen. Jag måste alltså välja modell ganska omgående.

Hur stor ska en handdukstork vara som sitter ovanför toaletten.

Centrum toaletten är 37-39 cm från vägg åt ena hållet och åt andra hållet är det 37-39 cm till ” duschvägg” (draperi) takhöjden är ungefär 235 cm.

En normal toalettstol typ ifö sign är 35 cm bred. Köper jag en jag en 50 eller 60 handdukstork hamnar den 14 alt 9 cm från väggen. Båda breddmåtten 50/60 känns lämpliga. Men höjden?

Ni som har en handdukstork ovanför måtten får mer än gärna ta en bild och skriva måtten.

Tusen tack på förhand.
Jag tänkte vända på frågan.

Hur stora handdukar behöver du på tork "samtidigt"?

D
Det är av underordnat intresse. Har inte köpt handdukarna ännu.....Jag köper de som passar handdukstorken.

Men jag gillar tanken. Att välja handukstork efter storlek på handduken.

Ska du verkligen ha handdukstorken bakom toaletten? Det blir ju lätt väldigt smutsigt där eftersom det är svårt att komma åt och därför städas sällan/slarvigt. Handdukarna och annat du har på tork kommer säkerligen ramla ner förr eller senare, och då vill man gärna att de inte landar på det dammigaste stället.

D
Haha, nej inte bakom toaletten. Ovanför!

Litet badrum 1,6mx1,8m. Har inte så många alternativ till placering.

C
Jag har en sån här bakom/ovanför toaletten:
https://www.vvsobygg.se/7323100012890.html

Dvs. 690x500 mm. Tycker den är "rätt" storlek för den tillgängliga väggytan, men det går ju i princip bara att hänga handdukar på de två översta nivåerna.

D
Ahh tack @cpalm.

hur högt över golvet sitter den?

C
D Derbyboy skrev:
hur högt över golvet sitter den?
Bra fråga, är inte på plats för närvarande. 1 meter upp till nederkant kanske, ca 10 cm ovanför dasset.
Den måste ju sitta så att man med lätthet når översta "hyllan".

Paul-Staffanstorp
Ska du ha en s.k ribbstolsmodell över toalettstolen så hade jag satt den så pass högt så de som nyttjar den kan nå till översta ribban utan problem för då kan man torka flest handdukar på den.
2m från golvet borde inte vara några problem så en modell som är typ 600x900mm skulle nog vara vettig.

Har du inte någon plats över där du kan sätta "pinnar" typ Bow, Line eller Mark från INR ???

https://www.inr.se/sortiment/handdukstorkar/

Bow gillar jag skarpt... :)

D
Ah bow va riktigt fin....men som du ser blir det klurigt

Ritning av ett byggprojekt med mått och layout för rummet inklusive möblering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Paul-Staffanstorp
D Derbyboy skrev:
Ah bow va riktigt fin....men som du ser blir det klurigt
Ja den är snygg och effektiv samt lite nice att den går och kombinera i vitt, krom och svart lite hur man vill vilket jag gillar.

Jag hade valt en 60 kommod istället och fått plats med t.ex två Bow mellan dusch och kommod.

Krom/svart satte jag i dotterns lgh i fjor.

Modernt badrum med glasduschhörna, kromdetaljer och svarta handdukskrokar på vita kakelväggar.
Skapa konto

Krom/vit satte jag på senaste projektet.

Modernt badrum med marmormönstrade kakelväggar och golv, duschhörna med glasvägg och handdukstorkar.
Skapa konto

D
Ah det där e stiligt......

måste fundera 5000 e ganska saftigt för en handdukstork i sommarstugan :)

Paul-Staffanstorp
D Derbyboy skrev:

Ja... 4000 tror jag de ligger på iaf... så visst, smakar det så kostar det. hehe

Men jag förstår att det är lite överkurs om det är en stuga... (y)

BirgitS
D Derbyboy skrev:

Det finns ju billigare sådana "pinnar", inte lika designade men lär ju fungera ändå.

Paul-Staffanstorp
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns ju billigare sådana "pinnar", inte lika designade men lär ju fungera ändå.
Några länkar ?

Kunde vara bra att veta som alternativ.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.