Hej! Jag har nu i flera dagar försökt förstå hur man fäster Jafos klinkerspaket. Klämringen sitter i enligt instruktion men centreringsram som medföljer känns ganska lös. Ramen till klinkersram är så liten också… har läst äldre inlägg om att det bästa vore sätta i en vanlig slutkris. Men inläggen är från 2008 så jag undrar om Jafos klinkerspaket har förbättrats nu och går att använda på ett enkelt sätt. Om inte, och det bästa är att använda en universal slutkris kan jag lämna kvar klämringen som följde med klinkerspaket eller måste bytas till en annan? Se bilder.
Tack för hjälpen!
Tack för hjälpen!
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Plastramen är nog till för att centrera silen över brunnen, hålet är väl så litet att om den kommer lite ocentrerat så far man inte upp vattenlåset ur brunnen.T tank77 skrev:
Jag har en lite liknande mindre sil från Tebo Tile in
https://www.bauhaus.se/golvbrunnssi...wLLF_TawLVlpBR27ciGKaJFQFvx3xaVEaAgtOEALw_wcB
Och den är också ganska liten.
Men jag som amatör gillar inte heller plastramen.
Jag läste monteringsanvisningen till din sil och den sa mig inte så mycket.
Ja, jag har också läst om och om Jafos anvisningar som inte förklarar alls hur man fäster klinkersramen med klinkers/fix.Snailman skrev:
Plastramen är nog till för att centrera silen över brunnen, hålet är väl så litet att om den kommer lite ocentrerat så far man inte upp vattenlåset ur brunnen.
Jag har en lite liknande mindre sil från Tebo Tile in
[länk]
Och den är också ganska liten.
Men jag som amatör gillar inte heller plastramen.
Jag läste monteringsanvisningen till din sil och den sa mig inte så mycket.
Jag ger upp nu. Testade med en vanlig ram vi hade hemma och det passar mycket bättre. Med lilla ramen från Jafo hade jag behövt strula med klinkersmönster. Nu förstår jag varför man gillar den traditionella klinkersramen, ibland behöver man justera den några mm åt en sida så klinkers remsa hamnar rätt. Synd jag slösade minst en vecka på att fundera hur man gör med Jafos klinkerspaket . Förstår inte att de säljer kittet…
Tack för supporten! Vilken snygg sil du har .
Tack, ja slukrist menade jagT tank77 skrev:
Jag skrotar den varianten som inte går att förstå sig på och använder en traditionell som går att justera istället. Testade nu och det kommer passa mycket bättre.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Här kommer en bild på Tebos sil som jag har, ber om ursäkt för att den behöver rengöras..N Nunuetes skrev:Ja, jag har också läst om och om Jafos anvisningar som inte förklarar alls hur man fäster klinkersramen med klinkers/fix.
Jag ger upp nu. Testade med en vanlig ram vi hade hemma och det passar mycket bättre. Med lilla ramen från Jafo hade jag behövt strula med klinkersmönster. Nu förstår jag varför man gillar den traditionella klinkersramen, ibland behöver man justera den några mm åt en sida så klinkers remsa hamnar rätt. Synd jag slösade minst en vecka på att fundera hur man gör med Jafos klinkerspaket . Förstår inte att de säljer kittet…
Tack för supporten! Vilken snygg sil du har .
Man kan inte förskjuta den från centrum på brunnen så värst mycket och ändå få ut vattenlåset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Snyggt! Med matchande klinkers på silen. Nu har jag hittat ett enkelare sätt att sätta klinkers genom att utgå från mittlinjen. Då behöver jag flytta några mm klinkersramen för att få en rak linje. Annars hade en mindre sil som din varit perkfekt, snygg och modern.Snailman skrev:
Klicka här för att svara